Kanta-Häme

Musta perjantai löi läpi myös Hämeenlinnassa

Hämeenlinna

Etenkin nuoret kuluttajat ovat löytäneet tänä vuonna Black Friday -alennuskampanjan. Kaupan liiton mukaan alle 35-vuotiasta 45 prosenttia metsästää tänä vuonna kampanjan tarjouksia, kun yli 35-vuotiaista heitä on vain 13 prosenttia.

Parin viime vuoden aikana Suomeen Yhdysvalloista rantautunut Black Friday -kampanja kiinnostaa varsinkin verkkokauppojen asiakkaita.

Mainonta onkin ollut tänä vuonna runsasta sekä lehdissä että verkossa. Ainakin hämeenlinnalaisten yrittäjien mukaan kampanja on saanut kaupunkilaiset aleostoksille verkon lisäksi myymälöihin.

Esimerkiksi kauppakeskus Goodmanin yrittäjien mukaan väkeä kävi ostoksilla aamusta asti, ja myynti on ollut edellisvuotta vilkkaampaa, kertoo kauppakeskusjohtaja Eeva Jauro.

Goodman oli mukana kampanjassa jo viime vuonna, kun moni liike keskitti alennukset vielä verkkokauppoihin. Jauron mukaan tänä vuonna lähes kaikki kauppakeskuksen liikkeet lähtivät mukaan alennusmyynteihin.

– Viime vuonna liikkeitä oli noin 30, jotka olivat lähinnä vaatekauppoja. Nyt liikkeitä oli mukana noin 60 laidasta laitaan. Viime vuodesta huomattiin, että kampanja sopii kaikenlaisiin liikkeisiin.

Moni liike on laajentanut Black Fridayn alennukset koko viikonlopulle. Jauron mukaan pääpäivä on silti perjantai, mutta kampanja hakee yhä muotoaan Suomessa.

Black Friday puri myös Hämeenlinnan kivijalkakaupoissa.

Hämeenlinnan Intersportissa kauppa kävi vilkkaammin kuin tavallisena perjantaina. Ketju oli mukana kampanjassa jo viime vuonna, mutta tällä kertaa päästiin vielä parempiin tuloksiin.

Kauppias Henri Purhonen arvelee syyksi sitä, että tänä vuonna Black Friday on lyönyt todella läpi.

– Aika moni muukin kauppa on lähtenyt mukaan, mikä on saanut ihmiset ostoksille. Black Friday on tänä vuonna jo laaja kampanja.

Purhosen mielestä alennusmyynnin ajankohta sopii hyvin etenkin urheilukauppaan, jossa marraskuu on yleensä hieman hiljaisempi kuukausi.

– Urheilukaupassa on nyt välisesonki, eli tämä tulee hyvään saumaan. Kampanja sopii muutenkin tähän ajankohtaan, kun joulukauppa on lähdössä käyntiin.

Samaa mieltä on hämeenlinnalaisen Finezza-naistenvaateliikkeen yrittäjä Ulla Mäntymäki.

Hän kertoo, että ihmiset ovat tulleet Black Fridayn perässä ostamaan etenkin koruja, jotka lähtivät perjantaina puoleen hintaan. Liikkeessä on meneillään muuttoloppuunmyynti, ja kampanja on tuonut lisää ihmisiä jo muutenkin vilkkaaseen alekauppaan.