Kanta-Häme Hämeenlinna

Muutakin kuin kurjuutta Hämeenlinnaan ensi vuonna: kääpiötaloja, pyöräteitä, tekolunta ja -jäätä tyrkyllä budjettiin

Kaupunkirakenteen budjettiesityksessä on investointeja yhtä monella miljoonalla kuin tänä vuonna. Ahvenistolle on tulossa uusi Sairaalatie, VR:lle uusi parkkipaikka.
Ahvenistontiellä on tarkoitus päästä ensi vuonna eteenpäin Rapamäen kevyenliikenteen väylän oikaisemisessa. Arkistokuva: Terho Aalto

Hämeenlinnan kaupungin talouden kurjuus ei näy silmiä särkevästi esimerkiksi katujen, puistojen ja ulkoilupaikkojen kunnossa ensi vuonna, jos kaupunkirakenteen toimialan budjettiesitys menee läpi poliittisessa päätöksenteossa.

Uutta rakennetaan ja suunnitellaan sekä vanhaa korjataan.

Toimiala, joka vastaa muun muassa rakentamisesta ja kunnossapidosta sekä maankäytön suunnittelusta, on saanut ensi vuoden toimintakatteensa jopa paremmaksi kuin kaupunginhallitus siltä vaati. Toimintakate kuvaa toimintakulujen ja -tuottojen välistä erotusta.

Kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri sanoo kuitenkin, että kipeitäkin säästöjä on haettu.

– Muuta kunnossapitoa on kiristetty niin tiukalle kuin on voitu, mutta väylien talvikunnossapidosta emme voi ottaa enää yhtään pois. Se alkaisi vaikuttaa jo liikenneturvallisuuteen.

Viherympäristön hoitoon viranhaltijat halusivat alun perin lisää 100 000 euroa, mutta siitä jouduttiin nipistämään puolet pois. Viheralueiden hoitoluokkien päivitys on edessä.

Majuri pitää todennäköisenä, ”ettei luokitusta voida ainakaan parantaa”. Alimpien luokkien alueet niitetään vain kerran kesässä.

Säästöä vakansseista

Toimialalta vaadittu 123 000 euron henkilöstösäästö löytyi vakanssimuutoksista.

Päällikkö on ollut erikseen rakentamisessa ja rakennuttamisessa, mutta nyt jää vain rakennuttajapäällikkö.

Koko infrassa eli yhdyskuntarakentamisessa on aloitettu uudistus, jonka myötä on muun muassa lakkautettu kuusi yhdyskuntarakentajan vakanssia. Monia vakansseja on muutettu eläkkeelle siirtymisten yhteydessä rakennusvalvonnassa sekä lomitus- ja mittauspalveluissa.

Yhden uuden – liikennesuunnittelijan – vakanssin perustamiseen nähdään olevan varaa.

Rakennussuunnitelma keskustan etelä-pohjoinen-suuntaisesta pyörätiestä on tehtävä ensi vuonna, jotta rakentamaan päästäisiin vuonna 2022. Arkistokuva: Ville-Veikko Kaakinen

Keskustan pyörätien suunnitelma tehtävä

Varsin isona investointikohteena edistyy Ahvenistontiellä Rapamäen oikaiseva pyörätie.

Myös keskustan pohjois-eteläsuuntaisen pyörätien suunnitelmat aiotaan tehdä, vaikka valtuusto totesi viikko sitten, ettei kevyen liikenteen olojen parantamiseenkin kytkettyä toriparkkia nyt rakenneta.

Keskustan pyörätien suunnitelma on saatava valmiiksi ensi vuonna, jotta sitä päästään rakentamaan vuonna 2022.

Jukolasta kaupunki on vihdoin löytänyt kauan etsimänsä paikan, jonne suunnitellaan pieniä omakotitontteja ja -taloja.

– Olemme ostaneet Aleksis Kiven kadun varrelta suhteellisen pienen alueen, jonka suunnittelua edistetään ensi vuonna, Majuri kertoo.

Tarkoitus on osallistaa kaupunkilaisia niin, että he pääsevät äänestämään, millainen suunnitelmavaihtoehto toteutetaan.

Asumisen monipuolisten vaihtoehtojen tarjoamiseksi on aiemmin puhuttu 200–400 neliömetrin kokoisista tonteista, joille voisi rakentaa noin 80 neliömetrin kokoisia pientaloja.

Linja-autoaseman aukion parantamisesta kaupungin on tehtävä suunnitelma, jotta se pääsee itsekin töihin, jos kerrostalojen rakentaminen alueelle alkaa. Arkistokuva: Juhani Salo

 

Maakaupoista ei paljon odoteta

Maanmyynnistä ei odoteta enää niin paljon tuloja kuin aiemmin.

– Koronaepidemia voi vaikuttaa. Kerrostalotontit eivät mene niin hyvin kaupaksi kuin oli arvioitu, Majuri sanoo.

Jo kuluvan vuoden talousarvion muutoksessa on varauduttu siihen, että Lehto Group ei ostaisi (noin miljoonalla eurolla) ensimmäistä kerrostalotonttia linja-autoaseman korttelista eli Rantatorilta.

Suurin piirtein samansuuruinen summa jää tänä vuonna saamatta Moreenista, josta yksi yhtiö ei vielä tohtinutkaan ostaa isoa tonttia.

Budjettiesityksessä kuitenkin varaudutaan linja-autoaseman kentän suunnitteluun, sillä aukion uusiminen kuuluu kaupungille.

Sopimuksen mukaan Hämeenlinnan kaupunki rakentaa pysäköintialueen VR:n omistukseen, kuvassa vasemmalla takana sijaitsevan keltaisen rakennuksen edessä nytkin olevalle parkkialueelle. Arkistokuva: Markku Tanni

 

Edessä taas yksi siltaremontti

Kaupunki rakentaa VR:n omistukseen pysäköintialueen Hämeenlinnan rautatieaseman lähelle.

Tämä on osa kaupungin ja VR:n maanvaihdon sopimusta, joka hyväksyttiin maanantaina kaupunginhallituksessa.

Uusi alue tulee nykyisen pysäköintialueen paikalle, keltaisen vanhan puumakasiinin ja Asemanrannan pysäköintitalon väliin. Alueen ja uuden tien välinen korkeusero on nyt hankalan iso.

Pysäköintialueen hinnaksi Tarja Majuri arvioi noin satatuhatta euroa.

Kaupungissa on viime aikoina ollut lukuisia siltaremontteja, ja korjaukset jatkuvat. Lukiokadun sillan korjaus on kesken, Viipurintiellä rautatien ylittävän sillan korjaus ei ole vielä alkanut, mutta uutena korjauslistalle tulee Viipurintien vesistösilta.

Siihen varataan ensi vuodelle myös satatuhatta euroa. Pääosin silta korjattiin hiljattain, mutta nyt on korjattava liikuntasaumoja.

Linnanpuiston kehittämisen suunnitelma on lykkääntynyt jo monta kertaa ja lykkääntyy taas. Viime elokuussa puistossa järjestettiin taas Keskiaikafestivaali. Arkistokuva: Tomi Vesaharju

Torin tekojää tulossa, uusi Linnanpuisto lykkääntyy

Ulkoliikunta- ja leikkipaikoista ei olla karsimassa. Vuorentaan koulun ympäristön lähiliikuntapaikan parantaminen tosin siirtyy lähivuosille.

Tervaniemen ulkoilualuetta ja rantaa kehitetään, moottoriradan säilölumipaikka rakennetaan, uimarantojen ja -laitureiden kunnostusta jatketaan (esimerkiksi Mäskälässä ja Teuronjärvellä), Hämeensaareen rakennetaan esteetön uimapaikka ja jääkiekkokaukaloita uusitaan (esimerkiksi Hauhon Eteläisissä ja Tuuloksen päiväkodin luona).

Mukana investointilistalla on taas myös torin tekojää, joka tehtiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

Jo joitakin vuosia esillä ollut yleissuunnitelman teko Linnanpuiston uudistamiseksi ei ole vieläkään toteutumassa. Kyse ei ole niinkään rahan puutteesta.

– Emme vain ole vieläkään ehtineet käynnistää puiston yleissuunnitelman tekoa, vaan se on jäänyt muiden töiden jalkoihin, Majuri sanoo.

Nyt Linnanpuistoa kiireellisempi on suunnitelma Mensan rannan uudistamiseksi. Ranta-alue sijaitsee Hotelli Vaakunan rannan vieressä, Asemanrannan kohdalla.

Huomenna tiistaina kokoontuvalle kaupunkirakennelautakunnalle ehdotetaan, että Linnanpuiston kehittäminen ”tulee toteutuskelpoiseksi vasta tulevina vuosina”. HäSa

Näihinkin ehdotetaan rahaa

Hämeenlinnan infran eli yhdyskuntarakentamisen investointien ehdotetaan pysyvän vuonna 2021 yhtä suurina kuin tänä vuonna, 9,8 miljoonassa eurossa. Tämä on 1,2 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2018.

Asuntokatujen saneerausten suunnittelussa jatketaan aluesuunnittelun suosimista, eli saman alueen katuja peruskorjataan samaan aikaan. Isoin aluesuunnittelukohde on ensi vuonna Iittalassa. Muut ovat Voutilan asevelikylässä ja Papinniityn/Idänpään alueella. Yhteensä näihin osoitetaan noin 3,5 miljoonaa euroa.

Vuorentaan entisen vanhainkodin vieressä tehdään Metsäharjun uuden asuinalueen kunnallistekniikkaa 795 000 eurolla.

Katujen korjausvelkaa pienennetään vajaalla 4 miljoonalla eurolla. Kunnossapitopäällystyksiä kohdennetaan aiempaa enemmän kevytväyliin, vähintään neljälle kilometrille.

Rapamäen kevyenliikenteen väylän oikaisu, rantareitin muurin korjaus Hopeaseppien sillan länsipäädyssä sekä Jukolanraitin ja aukion rakentaminen ovat viemässä yhteensä noin miljoona euroa.

Brahenkadun alikulun tulvista saatetaan pian päästä eroon. Arkistokuva kolmen vuoden takaa: Pekka Rautiainen

Tältä vuodelta lykkääntynyt Brahenkadun hulevesipumppaamo pyritään vihdoin rakentamaan, jotta Brahenkadulla moottoritien alittavan tunnelin tulvista päästäisiin eroon. Tähän ja yhden teollisuusraiteen uusimiseen osoitetaan noin neljännesmiljoona.

Kansallisen kaupunkipuiston kehittämisestäkään ei olla tinkimässä, vaan siihen osoitetaan sama summa kuin edellisvuosina, 170 000 euroa.

Pitäjissä tehtäisiin myös Iittalan skeittipaikan pohjatöitä ja Lammille rakennettaisiin esteetön ulkoilureitti.

Kaupunkirakenteenkin budjetin hyväksyy viime kädessä kaupunginvaltuusto kaupungin koko talousarvion käsittelyn yhteydessä, näillä näkymin marraskuussa.

Päivän lehti

27.9.2020

Fingerpori

comic