Kanta-Häme

Myötätuuli vauhdittaa sähköpyöräilyä

Hämeen ammattikorkeakoulu (Hamk) tutkii sähköpyörien etuja ja etsii laitteelle käyttäjäkuntaa.

Tällä hetkellä on käynnissä touko-elokuun ajan kestävä pilottijakso, jossa koehenkilöt taittavat työmatkansa sähköavusteisilla pyörillä. Kaikki sähköpyörien koetestaajat ovat Hamkin omaa henkilökuntaa.

Pyörät saapuivat Hamkiin viime tiistaina. Jo nyt sähköpyörien ympärillä on sopivasti säpinää.

– Pyöriä on vain kolme, mutta halukkaita testaajia on tullut niin paljon Hamkin ulkopuoleltakin, että saamme nyt pohtia, kuka ehtii käyttää pyörää ja milloin. Haluamme mahdollisimman paljon käyttäjäkokemuksia, kertoo Hamkin liikennealan opettaja Janne Rautio.

Testiryhmään päässyt Hamkin yliopettaja Tuomas Eerola on kuluneen viikon ajan pyöräillyn Iittalasta Visamäkeen. Hän kertoo, että oli aluksi skeptinen sähköpyörää kohtaan.

– Minun silmissäni ne näyttivät naisten pyöriltä. Kokeilemalla löytyi silti hyvä ajoasento. Suupielet kääntyivät hymyyn ylämäessä, kun ei tarvinnut hikoilla.

Sähköpyörä avustaa ajajaa 25 kilometrin tuntivauhtiin asti. Eerola kertoo, että sitä kovemmilla nopeuksilla on omillaan. Pyörä on myös raskasrakenteinen.

– Jos haluan mennä kovempaa, valitsen mieluummin kevyen maastopyöräni. Sähköpyörä on silti tanakka, vakaa ja mukava polkea.

Eerolan mielestä pyörä toimii hyvin vesisateessa ja hiekalla. Seuraavaksi hän aikoo viedä pyörän mukanaan junaan. Kuljetuksesta on kuitenkin maksettava.

Pilottijakson tarkastelussa ovat sähköpyörien huoltotarpeet, ympäristön soveltuvuus pyörän käyttöön ja millaisia säilytysoloja pyörä vaatii.

Rautio arvelee, ettei kaikilla huoltoliikkeillä ole vielä valmiuksia pyörien huoltoihin ja pyörän säilyttämien julkisilla paikoilla on riskialtista. Rautio kertoo, ettei jättäisi kallista pyörää rautatieasemalle yöksi.

Pyörä myös maksaa tällä hetkellä noin 600–2500 euroa.

– Pitää tutkia ihmisten maksuhalukkuutta. Hinnat tulevat kuitenkin koko ajan alaspäin niin, että keskiluokkaisellakin on pian varaa, Rautio toteaa.

– Vakiintunut autoilija on vaikea saada mukaan. Luulen, että joukossa on kuitenkin niitä, jotka haluaisivat tehdä matkan muulla kuin autolla. Sähköpyörä voi olla keskustassa vaivattomampi ja nopeampi kuin auto.

Sähköpyöriin ei ole vielä kunnolla totuttu liikenteessä. Raution mukaan pyörien ilmestyminen katukuvaan voi synnyttää uusia huolenaiheita.

– Sähköpyörä on nopeampi, kuin tavallinen pyörä tai kävelijä. Se on niin hiljainenkin, että jalankulkija voi yllättyä pyörän vilahtamista ohi. Tämä voi tosin olla niitä asioita, mitä pelätään suotta.

Koska sähköpyörät pärjäävät kokemuksien mukaan säällä kuin säällä, ne saattaisivat lisätä ihmisten halukkuutta talvipyöräilyyn.

– Talvi kiinnostaa! Oikeilla varusteilla sähköpyörillä voisi pidentää pyöräilykautta. Loskassa ja jäällä ajo helpottuisi, Rautio kertoo. HÄSA