Kanta-Häme

Myyjä kysyy, asiakas vastaa – kuittia ei ole pakko tulostaa, jos sitä ei haluta

Pienehkön numeroita pursuavan paperinpalan ei uskoisi jakavan ihmisiä yhtä vahvasti.

Kuitti siihen kuitenkin pystyy.

Monet haluaisivat, että kuitti annettaisiin heille ostotapahtuman yhteydessä automaattisesti. Se nähdään rehellisen kaupankäynnin merkkinä, ja kuitin tarjoamista saatetaan myös pitää lain myyjälle määräämänä velvollisuutena.

Nykyään asiakkaalta kuitenkin usein kysytään, että haluaisiko tämä kuitin. Jos vastaus on kyllä, kuitti annetaan, mutta muuten ei.

Miksi?

 

Vuoden 2014 alussa astui voimaan laki, joka teki kuitin tarjoamisesta pakollista.

Jos lakia laiminlyötäisiin, voisi paikallinen aluehallintovirasto vaatia toimijalta 300–1000 euron suuruista sakkomaksua.

Turkulaiselle Cosmic Comic Cafelle määrättiin 300 euron sakko vuonna 2015. Ravintola tarjosi asiakkaalle kuittia, mutta tämä kieltäytyi siitä, joten kuittia ei koskaan tehty. Avin mielestä kuitti pitäisi silti tulostaa.

Tapaus eteni Turun hallinto-oikeuteen ja lopulta korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Maaliskuussa 2017 KHO linjasi, että kuittia ei tarvitse tulostaa, jos asiakas ei halua sitä. Lakitekstistä ei selväsanaisesti ilmennyt, että kuitti pitäisi tehdä ennen sen tarjoamista.

 

Lanka- ja käsityöliike Wetterhoff tarjoaa asiakkaalle kuittia aina oston yhteydessä.

– Jos ostos tehdään käteisellä, saa kuitin automaattisesti vaihtorahojen kanssa. Jos asiakas käyttää pankkikorttia, kysytään häneltä kuittihalusta erikseen, Wetterhoffin myyjä Sari Aaltonen sanoo.

Wetterhoffissa asioidessa kuitti tulostuu joka kerta riippumatta siitä, mitä maksuvälinettä käyttää. Kuitin saaminen on helppoa, nopeaa ja vaivatonta, koska siitä ei synny myyjälle ylimääräistä työtä.

Kuluttajalle tarjotaan kuittia myös elektroniikkaliike Elektrolinnassa. Kauppias Petri Räikkösen mukaan lähes kaikki niistä joutaa kuitenkin roskakoriin, sillä kuittia ei vain yksinkertaisesti haluta.

– Kuitteja ei tulosteta muutenkaan paljoa, sillä vain pieni osa myynnistä tapahtuu kivijalkakaupassa. Yritykset ovat yleisiä asiakkaitamme, ja niitä laskutamme postitse.

 

Hämeenlinnan Seudun Kuluttajayhdistys ry:n puheenjohtaja Irja Appelrothin mielestä nykyinen malli on hyvä: tarjoaminen riittää.

– Jos kuitin haluaa, se on saatava. Hirveän moni ei kuittia ruokakaupan kassalla tahdo, mutta mahdollisuus on oltava.

Appelroth ei itsekään säästä ruokakaupan kuitteja. Pitkäikäistä käyttötavaraa, kuten vaatteita ja elektroniikkaa, ostaessaan hän ottaa kuitin talteen lähes aina. Appelroth säilyttää ne ainakin niin kauan, kuin takuu tai vaihto-oikeus on voimassa.

Kuiteista kannattaa ottaa myös kopiot, mikäli niitä haluaa säilyttää pidempään.

– Kuittipaperin muste kuluu nopeasti. HäSa