Kanta-Häme

Myyjän pitää osata suositella

Katja Parkkinen edustaa tyypillistä kirjakaupan työntekijää. Hän on innokas lukija, mutta opiskellut aivan jotakin muuta kuin kirjallisuutta.

Parkkisella on markkinoinnin ja johtamisen opintoja, lisäksi hänellä on stailistin koulutus. Ennen Suomalaisen kirjakaupan myymälävastaavan paikkaa hän työskenteli vaatekaupassa myyjänä.

– Erityisesti pidän asiakaspalvelusta ja ihmisten kanssa työskentelystä.

Parkkinen lukee itse paljon etenkin dekkareita ja muutakin kaunokirjallisuutta. Hän lukee ahkerasti myös lehtien kirja-arvioita. Myös kustantajien kirjaluettelot ja suomalaisen oma tietojärjestelmä auttavat.

– Asiakkailta tulee myös paljon kommentteja hyvistä kirjoista. Niihin tulee usein itsekin tartuttua.

Parkkisen esimies, myymäläpäällikkö Päivi Niskanen sanookin, että työntekijöitä valittaessa asenne ratkaisee.

– Se on kaikista tärkeintä. Jos on halu oppia, ei tarvitse olla alan koulutusta.

– Kirjakauppaa ajatellen on hyvä, jos lukee paljon ja osaa vinkata omakohtaisesti. Kirjakauppa on kuitenkin paljon muutakin. Meidän työntekijöillä on joku vahvuus, yksi tietää askartelusta ja taidetarvikkeista. Toinen taas vaikkapa fantasiakirjallisuudesta. Täydennämme toinen toisiamme.

Suomalaisessa kirjakaupassa kahvitunneilla osaamista päivitetään esimerkiksi kustantajaluetteloita lukemalla.

Mitä kirjakaupasta useimmiten kysytään?

– Suosituksia. Monet asiakkaat haluavat henkilökohtaista palvelua. Lähdemme aina asiakkaan tarpeesta liikkeelle.

Suositellaan muutakin kuin palkintoehdokkaita

Kirjakaupat kilpailevat markettimyyntiä vastaan juuri ammattitaidolla, palvelulla ja suuremmalla valikoimalla.

Paikallisen Kirja&Idean kirjakauppias Heikki Pakkanen kertoo suurimman osan työntekijöistään omaavan Kirjakauppaliiton libristin koulutuksen. Sen lisäksi jokainen päivittää osaamistaan lukemalla kustantajien materiaaleja.

– Omasta harrastuneisuudesta on hyötyä. Itse yritän lukea mahdollisimman paljon jännäreitä ja oman makuni mukaan antaa vinkkejä.

Pakkasen mukaan hän sekä liikkeen muut työntekijät yrittävät usein suositella jotakin muuta kuin Finlandia-ehdokaskirjoja tai myydyimpiä niteitä, sillä valikoimissa on paljon hyviä kirjoja.

Kiireellisinä aikoina kirjakaupoissa työskentelee kiireapulaisia. Pakkasen mukaan heiltä edellytetään erityisesti palveluhenkisyyttä, koska sillä pärjää pitkälle.

Asiakastuntemus auttaa

Iittalan Kirja ja paperi -liikkeen kauppias Raija Örn on toiminut 25 vuotta kauppiaana. Hän sanoo tuntevansa asiakkaansa ja heidän lukutottumuksensa hyvin.

– Tutustumalla kirjoihin ja asiakkaan toiveisiin pääsee pitkälle. Itse myös luen paljon ja osaan sen vuoksi suositella.

Örnin mukaan kustantamojen kirjaluettoista saa paljon hyödyllistä tietoa. Lisäksi lehtien kirja-arviot ovat hyviä tiedonkartuttajia.

Tiiriön ABC:n Kirjapörssin myymälävastaava Terhi Haaparanta kertoo, että Kirjanvälitys järjestää koulutustapahtumia. Kirjamessuilta saa myös paljon tietoa.

– Luen paljon, ja muutkin työntekijät lukevat. Kaikki lähtee siitä, että tuntee valikoiman. Lisäksi asiakkailta saa loistavia vinkkejä. (HäSa)