Kanta-Häme

Näin ajokortin hankkiminen muuttuu – Autokoulut päättävät, laskevatko korttien hinnat

Pakollisten opetustuntien määrä laskee ajokorttilain uudistuksessa noin puolella. Samalla autokoulut saavat suunnitella enemmän opetuksen sisältöä.

Kaikille ensimmäistä ajokorttia suorittaville tulee pakolliseksi neljän tunnin teoriakoulutus tieliikenteen perusteista.

Henkilöauton kuljettajille ajo-opetusta on myös vähintään kymmenen tuntia sekä riskikoulutusta kahdeksan tuntia.

Riskikoulutukseen kuuluu neljä tuntia teoriaopetusta ja neljä tuntia ajo-opetusta, jota voidaan antaa myös simulaattorilla.

– Opetellaan tunnistamaan tiettyjä riskitilanteita ennakolta, esimerkiksi tilanteita liukkaalla tai pimeällä. Teoriakokeeseen tulee myös riskienhallintaan liittyviä kysymyksiä, kuvailee tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista Lännen Medialle.

Ajokorttilain muutos tulee voimaan heinäkuussa.

Enää yksi vaihe pysyvän ajokortin saamiseksi

Ajokortin suorittaminen muuttuu yksivaiheiseksi, kun tällä hetkellä vaiheita on kolme. Kaikki ajo-opetus- ja teoriatunnit annetaan ennen kuljettajatutkintoa.

– Kun ajokortin saa käteen, ei tarvitse enää mitään koulutusta, Sillanpää toteaa.

Opetustaannetaan oppilaan tarpeiden mukaan, yksilöllisesti. Sillanpää painottaa, että pakolliset tunnit ovat vain minimimäärä.

Ajo-opettaja ja oppilas arvioivat yhdessä, tarvitaanko esimerkiksi ajamiseen lisää opetusta kymmenen pakollisen ajotunnin jälkeen.

Joku tarvitsee enemmän, toiselle riittää pakolliset tunnit.

– Jos on vaikka ajanut mopoautoa aiemmin, henkilöauton ajamisen oppii ehkä nopeammin.

Tavoitteena saada hintaa alas

Uudistuksen tavoitteena on Sillanpään mukaan keventää sääntelyä, tuoda uudenlaisia mahdollisuuksia autokouluopetukseen ja saada ajokorttien hintaa halvemmaksi.

Eduskunta vaati uudistuksen vaikutusten seuraamista, mutta hinnanalennus on lopulta autokoulujen päätettävissä. Ajokorttien hinnat vaihtelevat jo tällä hetkellä pelkästään yhden kaupungin sisällä, alueista puhumattakaan.

– Autokoulut hinnoittelevat palvelunsa itse, Sillanpää muistuttaa.

Uudistus koskettaa kymmeniätuhansia suomalaisia, sillä pelkästään henkilöauton eli B-kortin suorittaa vuosittain 50 000–60 000 henkilöä.

Tutkinto vaikeutuu uudistuksen jälkeen

Vaasalaisen Autokoulu Kiviniemen omistaja Jukka Kiviniemi on varma, että opetusta tarvitaan jatkossakin.

Tutkinnot nimittäin vaikeutuvat uudistuksen jälkeen. Ajokoe pitenee 15 minuutilla ja arviointiperusteet muuttuvat.

– Yksittäinen virhe ei ole niin ratkaiseva, vaan arvioidaan kokonaisuutta, Kiviniemi kertoo.

Myös teoriakoe vaikeutuu ja vastausaika lyhenee puolesta tunnista 20 minuuttiin. Kysymykset painottuvat enemmän kunkin ajokorttiluokan erityispiirteisiin.

Kiviniemi uskoo autokoulujen laskevan ajokorttien hintaa, koska opetustuntien määrä vähenee. Hän arvelee vapaaehtoisten teoriatuntien tekevän silti kauppansa. Pakolliset tunnit sisältävät lähinnä yleistä liikenneopetusta.

Hinnanalennusta Kiviniemi ei uskalla vielä arvioida. Lakiteksti ei esimerkiksi tarkasti määrittele, kaikkea riskikoulutuksen täytyy pitää sisällään.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930