Kanta-Häme

Nämä parkkiruudut häviävät keskustasta

Seuraavan viiden vuoden kuluessa keskustan alueelta häviää kaiken kaikkiaan kuutisensataa parkkipaikkaa.

Reilusti yli puolet näistä paikoista nielaisee Engelinrantaan kaavoitettu asuinalue, joskaan ei kaikkia kerralla.

– Engelinrannassakin säilyy vielä pitkään maanpäällisiä pysäköintipaikkoja. Muutos tapahtuu vuosien kuluessa alueen rakentamisen etenemisen mukaisesti, kertoo kaupungin arkkitehti Johanna Närhi.

Uimahallin parkkipaikan lisäksi myös Paasikiventien pohjoiselta puolelta satakunta paikkaa jäävät historiaan. Paasikiventietä on tarkoitus siirtää Sibeliuksenkadun risteyksen kohdalta itään päin, jotta Engelinrantaan saadaan yksi kortteli lisää asumiselle.

Loput pian entisistä parkkipaikoista sijoittuvat torin, Linnan alueen sekä Kasarmikadun ympäristöön.

Linnan alue on tarkoitus maisemoida, muut keskustan sivuruudut puolestaan vapauttaa kevyelle liikenteelle.

Toriparkki kompromissi

Kaupunkikeskusta on kokenut ja kokee lähivuosien aikana suuria mullistuksia. Siksi Hämeenlinnan kaupunki on selvitellyt keskusta-alueen tulevia pysäköintivaihtoehtoja yhteistyössä tamperelaisen insinööritoimisto Sito oy:n kanssa.

Selvityksen mukaan toriparkki on esitellyistä vaihtoehdoista sekä todennäköisin että kallein. Laskelmien mukaan 27,5 miljoonalla eurolla maan alle saataisiin 550 uutta parkkipaikkaa.

– Selvitys tehtiin puhtaalta pöydältä vertailemalla yhteensä kuutta vaihtoehtoa keskenään. Selvityksen mukaan kuitenkin juuri toriparkki palvelisi parhaiten kaikkia pysäköinnin tarvitsijoita, niin yrittäjiä, keskustassa asioivia kuin taloyhtiöitäkin, Närhi sanoo.

Vertailussa myös linja-autoaseman lähelle on esitetty maanalaista pysäköintiä. Närhen mukaan maanpäällinen parkkitalo ei kyseisellä paikalla tulisi kysymykseen maisemallisista syistä, vaikka sen kustannukset olisivatkin huokeammat.

Torikauppa ehkä Reskalle tai Goodmaniin

Varsinainen päätös pysäköintilaitoksen rakentamisesta tehdään valtuustossa, todennäköisesti toukokuussa.

Toriparkin rakentaminen päästäisiin aloittamaan Närhen mukaan päätöksenteosta aikaisintaan neljän vuoden kuluttua. Torin historiallinen alue vaatisi esimerkiksi arkeologisia tutkimuksia.

– Ratkaisua toivotaankin pikaisesti, koska suunnittelu, kaavoitus ja esimerkiksi lupien saanti vie niin paljon aikaa, Närhi sanoo.

Itse rakennustöiden on arvioitu vievän noin kaksi vuotta. Torin kohdalla tämä tarkottaisi myös sitä, että torimyyjien olisi siirryttävä torilta pois remontin ajaksi.

– Väliaikainen kaupankäyntipaikka voisi löytyä vaikkapa linja-autoaseman läheltä, Reskalta tai Goodmanin Turuntien puoleiselta edusaukiolta, Närhi arvelee.

Ei pois kunnossapitobudjetista

Torin alle rakentaminen on herättänyt runsaasti kritiikkiä. Kaupunkilaiset ovat epäilleet, riittääkö keskustassa vielä parkkipaikan tarvitsijoita, kun asiointi on siirtynyt yhä enenevässä määrin katteelle.

Närhi muistuttaa, että kyseessä on pidemmän tähtäimen suunnitelma, jonka tavoitteena on palvella koko seutukuntaa sekä saada kevyen liikenteen kulkuväylät kuntoon. Kaupunkilaiset eivät myöskään joutuisi toriparkin maksumiehiksi.

– Parkki rahoitettaisiin pysäköintiyhtiön ottamalla lainalla ja yksityisellä rahaosuudella. (HäSa)

Keskustan pysäköintivaihtoehtoja esitellään keskiviikkona klo 17.30 Raatihuoneella. Tilaisuus on kaikille avoin.

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic