Kanta-Häme

Näpistykset kuriin, kaljat lukkojen taakse

Hämeensaaren Nesteen perimmäinen kaljakaappi on lukossa. On ollut jo kaksi vuotta, sillä yrittäjä panostaa henkilökohtaiseen palveluun. Aina, kun asiakas haluaa, kaappi avataan ja sieltä saa ostaa olutta.

Lukittu kaappi pitää sisällään 6–24 tölkin pakkauksia olutta. Yksittäisiä pulloja ja tölkkejä sisältävät kylmäkaapit ovat auki.

– Tasan yksi asiakas on kahden vuoden aikana sanonut, että en osta, kun kaappi on lukossa, sanoo Hämeensaaren Nesteen K-kaupan kauppias Markku Rinne.

Rinne kyllästyi pari vuotta sitten jatkuvaan näpistelyyn. Pari ”vakiasiakasta” näpisteli toistuvasti. Yrittäjä suivaantui, kun näpistelijät ottivat isoimmat kaljalaatikot molempiin kainaloihin ja kävelivät ulos kahtena perättäisenä päivänä.

– Kun henkilökunta lähti perään, uhkailu oli sitä luokkaa, että oli parempi antaa kaljojen kävellä pois.

Perimmäisen kaljakaapin lukitseminen on auttanut. Kertaakaan lukollisesta kaapista ei ole oluita varastettu. Muutenkin juoksukaljanäpistykset ovat vähentyneet huoltoasemalta.

– Muutaman ilmoituksen olen poliisille tehnyt näiden kahden vuoden aikana.

Aika ajoin Rinne saa kollegoilta soittoja ja kyselyitä, miten lukitseminen on vaikuttanut.

– Siten, että näpistykset ovat tästä kaapista loppuneet. Oluen myyntiin lukollinen kaappi ei ole vaikuttanut. Ulkopaikkakuntalaiset saattavat lukkoa ihmetellä, mutta kaapin ovessa oleva humoristinen teksti yleensä saa asiakkaille hymyn huulille.

Mielellään Rinne ei lukkoa kaappiin asentanut.

– Se oli viimeinen keino.

Näpistelijät eivät välitä

Kanta-Hämeen poliisin komisario Ilkka Iivari vahvistaa, että näpistyksistä suuri osa on kaljavarkauksia ja ne tehdään usein tietyistä paikoista. Esimerkiksi lähiöiden marketeista kaljaa viedään paljon, kuten myös kioskeista ja huoltoasemilta. Riihimäellä taas tilastojen ykkönen on Peltosaaren Valintatalo ja Väittäjän Siwa.

– Usein samat henkilöt tekevät näpistykset, eivätkä yksinkertaisesti välitä, sanoo Iivari.

Iivarin mukaan kauppiaat kysyvät harvoin apua poliisilta näpistyksien ehkäisemiseen, vaikka kaupoissa ja kioskeissa asiaa on pohdittu jo vuosia. Ratkaisua on haettu muun muassa myymäläsuunnittelusta.

Suomen lähikauppojen turvallisuuspäällikkö Janne Ahtoniemi kertoo, että osassa Suomen lähikauppojen kaupoissa, joissa näpistelyn kanssa on ollut ongelmia, panimotuotteita on siirretty lähelle kassaa.

– Juoksukaljavaras ottaa yleensä suurimman pakkauskoon. Olemme myös pienentäneet valikoimaa niin, että osassa myymälöissä 24 tölkin pakkauksia ei ole tai ne saa pyydettäessä kassalta, Ahtoniemi kertoo.

Myös asiakkaiden porttikiellot ovat mahdollisia, mutta kaikki eivät niistä välitä.

Ahtoniemi näkee, että sakon muuntorangaistuksen poistaminen muutama vuosi sitten on pahentanut näpistelyongelmaa. Usealle näpistelijälle sakolla ei ole merkitystä, koska he eivät pysty niitä maksamaan, eivätkä saa teostaan muutakaan rangaistusta.

– Teoille ei ole seurausta. Muuntorangaistus pitäisi saada pikaisesti takaisin.

Tehokkain tapa ennalta ehkäistä näpistelyä on mahdollisimman henkilökohtainen palvelu.

– Se vähentää näpistelyä merkittävästi. Yleensä ongelmat ovatkin suurissa kaupungeissa, kun kaikkia asiakkaita ei tunneta. (HäSa)

Päivän lehti

4.4.2020