Kanta-Häme

Nappis on kulttikamaa

Kun Atte Hietalahti ajaa Ladallaan, yksi asia on varma. Lähes jokainen auto haluaa mennä ohi.

– Ei ole merkitystä, ajanko nopeusrajoitusten mukaisesti tai jopa ylinopeutta, ohi mennään vaikka väkisin!

Vaikka moni provosoituukin Hietalahden ruostetäpläisestä, jeesusteipillä paikatusta, oranssihkosta farmarista, on suurin osa kanssa-autoilijoiden reaktioista kuitenkin positiivisia.

Samaa mieltä on myös Lada-kerhon puheenjohtaja Jarno Pajari. Hän on saanut harrastuksen ansiosta ystäviä ympäri maailmaa.

– Kun ajan omalla takavetoisella nappiksellani, ihmiset tulevat aina juttelemaan.

Uudet mallit meikataan länsimaiden markkinoille

Kun Renault-Nissan ilmoitti ostavansa Ladaakin valmistavan AvtoVAZin, oli selvää, että perivenäläisenä tunnetulle automerkille koittaisi muutosten ajat.

Tammikuun lopulla Lada ilmoitti irtisanovansa tuhansia työntekijöitä, sillä viime vuonna myynti laski musertavat 15 prosenttia. Myös mallistoa aiotaan uudistaa entistä länsimaisempaan suuntaan.

Pajarin mielestä uuden malliston länsimaalaistaminen kuulostaa järkevältä.

– Vanhat mallit ovat osa historiaa, ja niillä on jonkinlaista huumoriarvoa. Toivon tietysti että niitä näkisi myös jatkossa tien päällä. On selvää, että ison autovalmistajan intressinä on parantaa myyntiä.

Tällä hetkellä uusin Suomessa myytävä Lada on vuosimallia 2009. Pajari toivoo, että Suomesta löytyisi maahantuoja myös uusille Ladoille.

Ladan 1200 L-malli, toiselta nimeltään nappis, on ensimmäinen markkinoille tullut malli, ja Venäjällä Pajarin mukaan todellisessa kulttimaineessa.

Pajarin mukaan korkeat tullimaksut rajoittavat vanhojen Ladojen myyntiä itärajan taa. Suomessakin huonokuntoisestakin nappiksesta saa pulittaa vähintään tuhat euroa.

Pajari uskoo, että vanhojen mallien arvo nousee vuosi vuodelta.

– Minulle tehtiin juuri 4000 euron tarjous omasta nappiksestani, josta kieltäydyin. Itse korjatulle autolle on mahdotonta laittaa hintaa.

Rujous on osa viehätystä

Atte Hietalahti sai oman Ladansa vaihdossa kahta pakettia Juhla Mokkaa vastaan. Kahvipakettien lisäksi hänellä on vuosien mittaan kulunut rahaa 2000-3000 euroa, sekä tietysti lukemattomia työtunteja.

Farmari on Hietalahden kolmesta Ladasta ”se kauhein”.

Etuovetkin oli vaihdettava erivärisiin, kun alkuperäiset olivat niin lahot, etteivät kelvanneet katsastusmiehelle.

– Tällä on käyty kymmenessä maassa. Ulkonäöstään huolimatta tekniikka on täyttä kultaa, Hietalahti kehuu, ja silmäilee farmaria ylpeänä.

Karu ulkomuoto taitaa sekin olla ihan harkittu juttu. (HäSa)

 

Päivän lehti

30.5.2020