Kanta-Häme

Nastoilla matka taittuu talvisellakin taipaleella

Kelien liukastuttua polkupyörä on syytä saattaa talvikuntoon. Huoltotoimille ja talvivarustelulle on tarvetta varsinkin, jos fillarointia aikoo jatkaa yli kylmimmän vuodenajan.

Yhä useampi ympärivuotisesti pyöräilevistä asennuttaakin munamankeliinsa esimerkiksi nastarenkaat, joiden kysynnän lisääntyminen on huomattu myös hämeenlinnalaisissa pyöräliikkeissä ja -huolloissa.

– Kyllä ne ovat yleistyneet selvästi. Tänä vuonna nastarenkaita on mennyt kaupaksi jo aika paljon vuodenaikaan nähden, myymäläpäällikkö Niko Koivisto Suomen Polkupyörätukusta sanoo.

Linnan pyöräverstaalla on tehty samansuuntaisia havaintoja uusista kumeista ja niiden suosiosta.

– Jonkinlainen rengassesonki alkoi heti liukkaiden tultua, Linnan pyöräverstaan Petri Takala sanoo. Hänen mukaansa nastarenkaan edut ovat selvät nastattomaan nähden.

– Toki esimerkiksi karkeakuvioinen maastopyörän rengas kelpaa esimerkiksi lumisella pakkaskelillä, mutta kirkkaaseen jäähän ei pure mikään muu kuin nasta. Logiikka on sama kuin autojen kitka- ja nastarenkaissa, Takala vertailee.

Koiviston mukaan nastarenkaiden valikoima hyllyssä on laajentunut samaa tahtia menekin kanssa. Isoimmat erot renkaiden välillä liittyvät nastojen määrään. Tavallisesti nippuloita on yleensä reilusta sadasta päälle kahteen sataan, mutta maastopyörässä niiden määrä voi olla jopa 360.

– Se on makuasia, minkälaisen renkaan sitä haluaa. Vähemmän pyöräilevälle riittää usein vähempinastainen. Toisaalta moni käyttää nastoja vain edessä, mikä sekin on hyvä vaihtoehto. Sieltähän se pito yleensä ensimmäisenä lähtee, Koivisto sanoo.

Muihin hyödyllisiin talvivarusteisiin lukeutuvat muun muassa valot, heijastimet ja penkin suojus. Myös vuodenaikaan sopiva vaatetus on tärkeä, jotta pyöräily olisi kylmälläkin mieltä nostattavaa puuhaa.

Varastossa talvehtiva

pyöräkin kaipaa huoltoa

Kaikki eivät liukkaille uskaltaudu vaan päästävät pyöränsä talvilepoon. Tällaiset menopelit tulisi huoltaa syksyllä samaan tapaan kuin ympärivuotisessa käytössä olevat.

– Jos pyörän laittaa talveksi pois käytöstä, se kannattaa huoltaa ehdottomasti syksyllä. On sitten talven väistyttyä käyttövalmis fillari odottamassa, eikä tarvitse rynnätä kevään huoltoruuhkaan, Koivisto sanoo.

Pyörille tehtävä syyshuolto ei poikkea keväisestä juuri muuten kuin renkaiden osalta.

– Talvipyörien osalta se on lähinnä renkaiden vaihtoa ja perushuoltoja. Pyörät niin sanotusti voidellaan pakkasen kestäviksi, eli vaijerit ja ketjut rasvataan kunnolla, Koivisto sanoo.

Takala myös monesti kuorii ja kuivaa vaihde- ja jarruvaijerit, jotta niihin kertynyt kondenssivesi ei pääse jäätymään. Pyörän pesukin on niin ikään tärkeimpiä toimenpiteitä. Tarpeen mukaan pyörästä kiristetään mutkalle menneet pinnat, oiotaan vanteet ja kiristetään löystyneet laakerit.

Tarvittaessa huollosta selviää Koiviston mukaan ilman muiden apuja, mutta aikaa, viitseliäisyyttä ja osaamista vaaditaan. Pyörä kannattaa säilyttää talven yli renkaat ilmassa lämpimässä sisätilassa. Mikäli kiiturinsa jättää talveksi ulos, se on keväällä ruosteessa, jolloin huolto vie enemmän aikaa ja rahaa.

Päivän lehti

8.4.2020