Kanta-Häme

Nelipyörä tuo katsastuksen ensimmäisenä autokauppana Hämeenlinnaan

Laki ajoneuvojen katsastustoiminnasta on jo parin vuoden ajan sallinut, että autokorjaamot voivat harjoittaa myös katsastustoimintaa. 

Nelipyörä avaa joulukuussa uuden autotalon Kultakeskuksen kiinteistöön ja samalla sinne tulee kaupungin ensimmäinen merkkikorjaamon yhteydessä toimiva katsastuspiste, Hämeenmaan Autokatsastus. 

– Haluamme tarjota kaiken asiakkaan autoiluun liittyvän palvelun saman katon alta, sanoo jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Leinonen.

Leinonen kertoo, että Hämeenmaan Autokatsastus aloittaa toimintansa yhdellä katsastajalla. Jos palvelu kiinnostaa asiakkaita, voidaan henkilöstön määrää kasvattaa tulevaisuudessa.

– Aloitamme suhteellisen pienessä mittakaavassa, mutta rekrytoitavan näkökulmasta homma on mielenkiintoinen. Pääsee uuteen systeemiin mukaan.

Leinonen tietää jo nyt, että katsastajan työpaikalle on kysyntää, mutta toiminnan tavoitevolyymistä on liian varhaista puhua tarkemmin. 

– Hämeenlinnassa on monta katsastuskonttoria, ja kilpailu alalla on kovaa.

Suomessa on yli 450 ajoneuvojen katsastuspistettä, joita pyörittää toistasataa yrittäjää. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin viimeisimmän tilaston mukaan koko valtakunnassa vain 20 autokorjaamoa on tarttunut mahdollisuuteen harjoittaa katsastustoimintaa.

– Loppupeleissä niitä on tullut aika vähän. Odotimme enemmän, sanoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro. 

Hän epäilee, että yksi syy tähän on, etteivät autokorjaamot miellä katsastamista ydintoiminnakseen eikä sitä nähdä kovin hyvänä bisneksenä. 

Toinen todennäköinen syy laimeaan kiinnostukseen ovat katsastamiseen liittyvät säädökset. 

– Ne vaikuttavat bisneslogiikkaan. Aina kun toimintaan liittyy viranomaisvalvontaa tai vahvaa sääntelyä, se voi rajoittaa halukkuutta, sanoo Pallaspuro.

Ajoneuvojen huoltamisessa ja katsastamisessa voidaan käyttää mm. samoja nostimia ja erilaisia mittauslaitteistoja, mutta laki vaatii, että toiminnot on pidettävä selkeästi erillään toisistaan. 

– Sama henkilöstö ei voi tietenkään ensin huoltaa ja sitten katsastaa ajoneuvoa, konkretisoi Pallaspuro.        

Kun katsastaminen autokorjaamoissa tuli mahdolliseksi, pohdittiin siihen ryhtymistä myös Autotalo Laakkosessa. Hämeenlinnan autotalonjohtaja Jyrki Häggman kertoo, että päätös hylätä idea ei johtunut toiminnan tiukasta viranomaisvalvonnasta. 

– Ei missään nimessä. Se oli puhdasta matematiikkaa. Tutkimme ja laskimme, että katsastuksesta saatava hyöty ei olisi ollut riittävä. Olisi muun muassa pitänyt palkata koulutettua väkeä. 

Autotalo Laakkosella ei ole muissakaan kaupungeissa katsastuspisteitä autokauppojen ja merkkikorjaamoiden yhteydessä. Hämeenlinnassa tarvetta on pienentänyt myös se, että yhteistyö naapurustossa toimivien konttoreiden kanssa toimii niin hyvin. 

– Ehkä tilanne olisi eri, jos hommaa ei olisi tehty niin helpoksi. Heidän katsastusmiehensä hakevat autot meiltä, kertoo Häggman.