Kanta-Häme

Neljä kymmenestä käyttää kypärää pyöräillessään – Useimmin kypärä laitetaan lapsen päähän

Pyöräilykypärän käyttö on hiljalleen yleistynyt, mutta kehitys on kuitenkin valtakunnallisesti ja ikäryhmittäin varsin epätasaista.
Koko maassa kypärää käytti Liikenneturvan seurantojen mukaan 43 prosenttia pyöräilijöistä. Kuva: Juho Peltoniemi
Koko maassa kypärää käytti Liikenneturvan seurantojen mukaan 43 prosenttia pyöräilijöistä. Kuva: Juho Peltoniemi

Liikenneturvan seurantojen mukaan neljä kymmenestä pyöräilevästä käyttää kypärää pyöräillessään. Kun alle valitaan kaupunkipyörä, on kypärä päässä kuitenkin vain satunnaisesti.

Liikenneturva seuraa vuosittain tienkäyttäjien käyttäytymistä eri teemoissa. Pyöräilykypärän käyttö on hiljalleen yleistynyt, mutta kehitys on kuitenkin valtakunnallisesti ja ikäryhmittäin varsin epätasaista.

Liikenneturvan seurantatietojen mukaan vuonna 2018 koko maassa kypärää käytti 43 prosenttia pyöräilevistä. Eniten kypärää käytetään pääkaupunkiseudulla ja useimmin kypärä laitetaan lapsen päähän.

– Pyörällä pääsee hyvin paikasta toiseen ja samalla sekä ilmasto että kansanterveys kiittävät. Olennaista on kuitenkin huomioida, että tapaturmilla voi menettää saavutetut terveyshyödyt hetkessä. Kun edistetään pyöräilyä, tulisi pääpaino olla nimenomaan turvallisen pyöräilyn edistämisessä. Kypärän käytön tukeminen on yksi osa tätä kokonaisuutta. Jos pyöräilijä joutuu onnettomuuteen tai kaatuu, suojaa oikein kiinnitetty kypärä tehokkaasti päätä, summailee Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksessa pyöräilykypärän käyttöä koskeva säännös pysyy lähes ennallaan. 1.6.2020 voimaantulevan lain pykälä määrittelee selkeästi, että pyöräilijän on käytettävä kypärää. Sanktioita kypärättömyydestä ei kuitenkaan seuraa. HäSa