Kanta-Häme

Neljännen kerran Pimeää kauppaa

Hämeenlinnan keskustaan odotetaan perjantaina tuhansia ihmisiä, kun on järjestyksessään neljäs Pimeän kaupan ilta.

Viimeksi lokakuussa vastaavan illan aikana väkimäärä nousi mahdollisesti jopa viiteen tuhanteen.

Tapahtuman järjestävät Hämeenlinnan kaupunkikeskusta ry ja keskustan alueen yrittäjät. Mukana on tälläkin kertaa reilusti toista sataa yritystä, joista pääosa venyttää aukiolonsa illalla kello kymmeneen saakka.

Palvelut tutuiksi

Tarkoitus ei ole pelkästään kaupankäynti, vaan ennen kaikkea keskustan palveluiden tekeminen tutuiksi.

– Vaikka kaikki eivät ostaisikaan illalla mitään, yrittäjät saavat tärkeitä ensikontakteja. Asiakkaat tulevat toisenkin kerran, kun huomaavat, että keskustasta löytyy palveluita erittäin monipuolisesti, kuvaa palvelupäällikkö Sari Hagemeier Hämeenlinnan kaupunkikeskusta ry:stä.

Mattoja ennätystahtiin

Yrittäjien mukaan ystävänpäivään osunut Pimeän kaupan ilta sopii ajankohtaansa mainiosti. Yleensä kaupankäynti vilkastuu hiihtolomien alkaessa.

Pimeän kaupan iltana on liikkeellä myös runsaasti ostavia asiakkaita. Tämän tietää Tenho Kortesniemi, vaikka tunnustaakin epäilleensä, lähteekö kukaan mattokauppaan perjantai-iltana.

– Koskaan ei ole ollut niin hyvää myyntiä, ilta oli suorastaan uskomaton, vaikka tokihan me paukautettiin kovat tarjouksetkin, mattokauppias nauraa.

Birgerin ja Café Hoffin yrittäjä Mika Partanen näkee, että tapahtuman tarkoitus on myös suoraan virkistää kaupankäyntiä.

– Asiakkaat lähtevät kyllä liikkeelle, kun tarjous on vain riittävän hyvä, vahvistaa Linna Stylen Seppo Laakso. Viimeksi hänen parturi-kampaamossaan kävi tunnin aikana 300 ihmistä. Tuotteita tosin jaettiin ilmaiseksi, eli tarjousta saattoi sanoa todella hyväksi.

Hinta ei aina ratkaise

Yksin hinnalla keskustan yrittäjät eivät voi kilpailla. Ennen kaikkea asiakkaat arvostavat ja hakevat palvelua, tietävät yrittäjät.

Linnan Pyöräverstaan Minna Takala murehtii, että kaupungin keskustassa on kyllä hyvin palveluita, mutta sitten ne loppuvat, jos asiakkaita ei käy.

– Sitten on myöhäistä valittaa palveluiden puutetta, kun ei ole niitä itse käytetty.

Petri Takala myöntää suoraan, että pyöräverstas ei pysty kilpailemaan hinnalla.

– Moni on silti sanonut, että haluaa ostaa fillarinsa nimenomaan meiltä.

Mika Partanen kuvaa, että asiointi keskustassa on ”tiedostavan ihmisen juttu”.

– Pienyrittäjä voi tehdä kaupantekotilanteesta myönteisen tapahtuman, jatkaa Tenho Kortesniemi.

Minna Takala ennakoi, että koittamassa on kivijalkakaupan renessanssi ja nettikauppakin saattaa kääntyä vielä pienyrittäjien eduksi ja näivettääkin marketteja.

– Kivijalkakaupassa voi viihtyä ja sieltä voi hakea elämyksiä. Verkkokauppa ja kivijalkakauppa saattavat jopa yhdistää voimiaan, ja jatkossa markettien kiertäminen ei olekaan enää ihmisille elämys, arvioi Minna Takala. (HäSa)

Päivän lehti

5.6.2020