Kanta-Häme

Nestekaasuautoilun suosio kasvaa Virossa

Nestekaasulla (LPG, autogaas) käyvien autojen suosio kasvaa Virossa. Suosiota selittää nestekaasun alhainen hinta, joka bensiinin ja dieselin litrahintaan suhteutettuna on noin puolet edullisempi.

Suomalaisilla ei ole kuitenkaan aihetta innostua Virossa myytävästä Euroopan halvimmasta polttoaineesta, sillä Suomen verottaja on mätkäissyt nestekaasulle kaksikymmentäkertaisen veron.

– Energiakriisin jälkimainingeissa Suomessakin kokeiltiin nestekaasua autojen polttoaineena. Nestekaasulle ei haluttu kuitenkaan luoda kahta markkinaa, verollista autoilijoille ja verotonta nestekaasun muulle käytölle.

– Näin haluttiin estää verottoman nestekaasun väärinkäyttö samaan tapaan kuin vähemmän verotetun moottoripolttoöljyn käyttö on kielletty dieselmoottoreissa ankarin seuraamuksin, sanoo johtava tutkija Juhani Laurikko VTT:stä.

Nestekaasua syntyy sivutuotteena öljynjalostuksen yhteydessä. Laurikon mukaan suomalaiselle nestekaasulle on jo olemassa markkinat, eikä sitä enää riittäisi autokäyttöön.

Fossiilinen polttoaine

Useimmat nestekaasuautot ovat hybridejä, joissa on säiliöt nestekaasulle ja bensiinille. Niin uudet kuin vanhat bensiiniautot voidaan muuntaa nestekaasukäyttöisiksi, mutta dieselautoihin muutosta ei ole kannattavaa tehdä.

Äripäev-lehden mukaan Virossa muunnossarjan asentaminen henkilöautoihin maksaa 1 000-2 000 euroa.

Nestekaasu on bensiinin ja dieselin tapaan fossiilinen polttoaine, propaanin ja butaanin seos. Laurikon mukaan nestekaasu ei ole juurikaan ympäristöystävällisempi polttoaine kuin bensiini.

Dieselautoon verrattuna nestekaasuauto tuottaa hiukan enemmän hiilidioksidia, mutta paljon vähemmän hiukkaspäästöjä ja typen oksideja, mikäli dieselautoissa ei ole dieselhiukkassuodatinta.

Nestekaasuautojen teho ja suorituskyky ovat lähes samat kuin bensiiniautossa, mutta polttoainetta nestekaasuautot kuluttavat bensiiniautoja enemmän.

Sitä vaaraa, että maakaasuautoilija tankkaisi nestekaasua edes vahingossa, ei ole. Näiden kaasujen tankkausjärjestelmät ovat erilaiset.

Nesteen jalostamolta

Suurin peluri Viron kaasuautomarkkinoilla on Alexela Oil, joka kilpailee EU:n tukeman nesteytetyn maakaasun (LNG) terminaalista Gasumin kanssa. Nettisivuillaan Alexela kertoo tuovansa kaiken bensiinin, dieselin ja nestekaasun Porvoon öljynjalostamolta.

EU:ssa on valmisteilla direktiivi, jolla pyritään edistämään vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkostoa.

– Tässä yhteydessä esillä on myös nestekaasu. Direktiivi ei kuitenkaan pakota ottamaan käyttöön vaihtoehtoista polttoainetta, jos sitä ei ole aikaisemmin maassa ollut myynnissä, Laurikko sanoo.

Suomi on Euroopan ainoa maa, jossa nestekaasua ei myydä autokäyttöön. (HäSa)