fbpx
Kanta-Häme

Nettisaitti polkee ajokortin hinnan

Hämeenlinna

Uusi ajo-opetusta välittävä nettipalvelu Ratti.fi hyödyntää vuoden 2014 alussa lakiuudistuksessa voimaan tulleen porsaanreiän.

Opetusluvan hankkinut henkilö saa kouluttaa omien perheenjäsentensä lisäksi kolme perheen ulkopuolista oppilasta. Viime viikon torstaina avattu sivusto lupaa yhdistää henkilöauto- tai mopokorttia ajavat sekä opetusluvan hankkineet autoilijat tarjoten ajokortin puoleen hintaan autokoulujen tasosta.

Palvelun perustaja Hannu Valkonen sanoo tavoitteena olevan ajo-opetuksen ja sen hinnoittelun mullistamisen Suomessa.

– Ajokortin hintataso on tällä hetkellä aivan posketon. Ihmisillä ei ole varaa käyttää jopa kolme tuhatta euroa ajokorttiin, vaikka kortti on edellytys moneen ammattiin.

Oppilas ja opettaja tekevät palvelun välityksellä sopimuksen B-ajoluvan perusvaiheen suorittamisesta. Sopimus käsittää lakisääteiset teoriaopinnot sekä 18 ajotuntia ja ajokokeen opettajan ajoneuvolla.

B-AJOKORTIN HINNAKSI Ratti-palvelu on luokitellut viranomaismaksuineen 855 euroa ja mopokortin hinnaksi noin 360 euroa. Autokouluissa B-kortti maksaa Suomen Autokoululiiton (SAKL) mukaan keskimäärin 1625 euroa.

Palvelu lupaa maksaa opettajalle lähes 1300 euron nettotulot kolmesta oppilaasta.

SAKL:n hallituksen puheenjohtaja Jarmo Jokilampi sanoo hintahäirikön tuovan alalle harmaan talouden ja vaarantavan viime vuosina parantuneet nuorten kuljettajien onnettomuustilastot.

– Emme voi hyväksyä, että alalle tulee toimija, joka ei huolehdi lakisääteisistä maksuista, jyrähtää Jokilampi.

SAKL edustaa noin 90:ä prosenttia Suomen autokouluista.

Jokilammin mukaan opetuslupaopettajien koulutus on hyvä vaihtoehto, mutta siitä ei saa tehdä bisnestä.

– Ruotsissa enemmistö ajokorteista suoritetaan opetusluvalla. Siellä tapahtuu vuosittain onnettomuuksia, joissa henkilöitä menehtyy opetuslupa-ajossa. Suomessakin oppilaille sattuu säännöllisesti onnettomuuksia kesken opetuslupa-ajon.

HÄMEENLINNASTA ympäri maan levinnyt CAP-autokouluketju on pyrkinyt voimakkaasti uudistamaan autokoulujen toimintamallia ja laskemaan ajokorttien hintoja.

Toimitusjohtaja Pekka Kari sanoo, että uudet toimintamallit ovat alalle tervetulleita, mutta vaatii kaikille samoja pelisääntöjä.

– Opetuslupaopettajat toimivat matalalla sääntelyllä, kun autokoulujen valvonta on todella tiukkaa.

Kari myöntää, että joillakin paikkakunnilla ajokorttien hinnat ovat liian korkeat. CAP-autokoulut pyrkii luomaan 30 liikettä käsittävään ketjuunsa hinnoittelun, jossa ajo-opetus maksaa saman verran kaikilla paikkakunnilla.

– Jos laki mahdollistaisi simulaattoriopetuksen ja teoriaopetuksen videoneuvottelulaitteilla, olisi autokoulujen hinnoitteluakin mahdollista yhdenmukaistaa.

HANNU VALKONEN tyrmää kritiikin. Hän sanoo, että lainsäädäntö ja viranomaisten valvonta huolehtivat Ratti-opettajien pätevyydestä sekä ajokaluston turvallisuudesta.

– Poliisi ja ensi vuoden alusta Trafi myöntää opetusluvan, ja opetusauton on aina oltava katsastettu. Me tarkistamme tiedot viranomaisilta.

Yritys on käyttänyt aikaa vuoden verran palvelun suunnitteluun ja laillisuuden varmistamiseen.

– Emme missään nimessä riko lakia. Toimintaan ei liity ulkomaalaisia yrityksiä, ja kaikki verot sekä muut maksut maksetaan Suomeen, Valkonen sanoo.

Yritys ei julkista lukuja, mutta Valkosen mukaan suosio on ensimmäisestä päivästä lähtien yllättänyt.

– Omat arviomme olivat paljon varovaisempia. Opetus alkaa lähiaikoina, ja ensimmäiset välittämämme oppilaat saavat ajokortin noin kolmen kuukauden kuluttua.

Menot