Kanta-Häme

Nimekkäät bloggaajat valjastettiin markkinoimaan Hämeenlinnaa asuinpaikkana

Millaista Hämeenlinnassa olisi asua? Suositut bloggaajat valjastettiin ottamaan selvää ja kertomaan löydöksensä satatuhatpäisille yleisöilleen.
Bloggajaat Arttu Mustonen ja Natalia Salmela kävivät viikonlopun aikana muun muassa Nooran viinibaarissa, Birgerissä ja Popinossa, kirpputoreilla sekä katsomassa The Holyn keikkaa Suisto-klubilla. Markkinointimatkasta syntyi tekstitä, kuvia ja videota molempien some-kanaviin ja blogeihin.

– Hämeenlinna on parempi kuin Helsinki ainakin yhdessä asiassa. Täällä ei tuule. Katsokaa, rannassa on jäätä, bloggaaja Natalia Salmela sanoo kameralle ja viittilöi Vanajaveteen Asemanrannassa.

Kuvaamassa on toinen bloggaaja Arttu Mustonen. Molemmilla on päällään YIT:n työmaavarusteet.

Suositut bloggaajat ja somevaikuttajat ovat Hämeenlinnassa Linnan Kehityksen kutsusta. Heidän on tarkoitus julkaista blogeissaan ja somekanavissaan fiiliksiä kaupungista sekä pohdintaa siitä, millaista Hämeenlinnassa olisi asua.

”Tuttua puuhaa”

Sisältöyhteistyö kaupunkien kanssa on tuttua bloggaajille.

Salmelan mukaan lähimatkailu ja kotimaan kohteet ovat nouseva trendi, ja hän onkin tehnyt matkailuaiheista yhteistyötä Tampereen, Porvoon ja Oulun kanssa. Hämeenlinnassa bloggaajat tutustuivat nähtävyyksien lisäksi Asemanrantaan rakentuviin kerrostaloihin osana asuinalueen markkinointikampanjaa.

– Hämeenlinnassa kulma ei ole ollut pelkkä turismi. Ajatus on viety siihen, millaista olisi asua Hämeenlinnassa. Tämä on ihan uusi kärki, johon en ole muualla törmännyt, Salmela kertoo.

– Se on hassua, koska kaikki kunnat tekevät markkinointia juuri asumiskulma edellä. On hienoa, että täällä vanha tuttu markkinointimalli on viety vaikuttajamarkkinointiin.

Tavoitteena saada uusia asukkaita

Bloggaajat ovat ”vaikuttajia”, joiden mielipiteitä ja suosituksia kuunnellaan. Siksi myös Hämeenlinna lähti tekemään sisältöyhteistyötä bloggaajien kanssa, kertoo Linnan Kehityksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Tiitola.

– Hämeenlinnassa on ollut vierailemassa aikaisemmin bloggaajia kesämatkailun näkökulmasta, mutta ei aiemmin näin nimekkäitä, Tiitola kertoo.

– Muuttajissa on eniten alle 35-vuotiaita. Markkinoinnin täytyy olla läsnä siellä, missä he ovat. Aiemmin juuri nuorille ei ole suunnattu asuntomarkkinointia, mutta ilman muuta tarvitsemme heitä kaupunkiin lisää.

Natalia Salmelan mielestä on harhaluulo, että vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitetaan vain nuoria ihmisiä. Hänen WTD-bloginsa kohderyhmä on 28–40-vuotiaat.

– Minulla on seuraajissa korkeasti koulutettuja, uraa luovia pariskuntia ja yksinasujia. Hehän ovat täydellistä kohderyhmää, kun Hämeenlinnaa markkinoidaan asuinpaikkana, Salmela sanoo.

Arttu Mustosen mielestä ihmisten suhtautuminen blogien kaupalliseen sisältöön on menossa parempaan suuntaan. Silti moni ei vieläkään tiedä, mitä sisältömarkkinointi on käytännössä.

– Ei ymmärretä täysin, miksi jollekin maksetaan sisällöistä tai miksi joku tulee vaikka tutustumaan Hämeenlinnaan. Uskon, että se muuttuu pikkuhiljaa, koska sisältömarkkinointi blogeissa on yleistynyt paljon viime vuosina.

 

Lue myös: Pelastaako urbaani asuminen maakunnan? – Kanta-Hämeen väkiluku vähenee yhä

 

Blogit toimivat markkinoinnissa

Mustonen ja Salmela ovat molemmat yrittäjiä, jotka tekevät sisältömarkkinointia sekä omiin blogikanaviinsa että asiakkaille.

Salmelan mielestä ihmisten pitäisi nähdä bloggaaminen yhtenä yrittämisen muotona. Hänelle blogi on ollut pitkäikäisin työpaikka kahdeksan vuoden ajan.

– Käsitykset muuttuvat viimeistään silloin, kun näyttää tuloksia. Minulla on nyt menossa blogiyhteistyö, jonka kautta on myyty viisi asuntoa rakenteilla olevasta talosta. Se on satojentuhansien eurojen arvoinen juttu, eli todella tehokasta sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia, Salmela kertoo.

Hänen mielestään blogit toimivat markkinoinnissa, koska sisältö on henkilökohtaista ja tehty suoraan lukijalle.

– Vaikuttajan ja lukijan välinen luottamussuhde on kaiken a ja o. Blogia täytyy kirjoittaa rehellisesti.

Natalia Salmela ja Arttu Mustonen markkinoivat lisäksi Asemanrannan uutta asuinaluetta. Bloggaajat pääsivät tutustumaan työmaahan ja valmistuneisiin asuntoihin viime perjantaina.

Salmelalla juuret Hämeenlinnassa

Natalia Salmela vietti nuoruutensa Hämeenlinnassa ja kävi koulunsa Jukolassa, Kaurialassa ja Lyseon lukiossa.

– Monelle teini-ikäiselle hämeenlinnalaiselle voi olla samanlaisia ajatuksia kuin itselläni, että haluaa pois eikä tule takaisin. Näin kolmikymppisenä arvostaa ihan eri asioita kaupungissa kuin nuorena, Salmela kertoo.

– Tunnistan edelleen vanhat nurkat, mutta vuosikymmenessä ehtii tapahtua paljon. On mahtavaa, että kaupunki kehittyy ja kasvaa, Salmela toteaa.

Nyt Salmelaa viehättää Hämeenlinnassa eniten luonto, joka on kaikkialla läsnä. Hän on etsinyt miehensä kanssa vapaa-ajan kohdetta, eikä Hämeenlinna ole poissuljettu vaihtoehto.

– Olisi mahtavaa, jos voisi mennä junalla mökille tai vapaa-ajan asunnolle, niin ei tarvitsisi hommata autoa. Hämeenlinnan plussapuolia on ehdottomasti sijainti. HÄSA

Lue lisää Natalia Salmelan blogista: http://wtd.fi/miksi-yrittajyys-pelottaa/

Vaikuttajilla on valmis yleisö

Vaikuttajamarkkinoinnissa yritys tai muu taho kertoo vaikuttajien kautta yleisölle tuotteista, palveluista tai vaikka matkakohteista.

Vaikuttajat voivat olla esim. bloggaajia, tubettajia, somettajia tai muita tunnettuja henkilöitä. Heillä on valmiiksi oma yleisö sosiaalisessa mediassa.

Kaupallisesta yhteistyöstä pitää kertoa selkeästi yleisöille eri kanavissa.

Bloggaajat Hämeenlinnassa

Natalia Salmela (os. Tolmatsova) on pitänyt WTD (White Trash Disease) -blogia vuodesta 2011 asti.

30-vuotias helsinkiläinen.

Syntynyt ja viettänyt lapsuutensa Virossa. Muutti 8-vuotiaana Hämeenlinnaan ja 19-vuotiaana Tampereelle opiskelemaan.

Aloitti Satokausikalenteri oy:n toimitusjohtajana tänä vuonna.

Arttu Mustonen on 25-vuotias helsinkiläinen lifestyle-bloggaaja ja somevaikuttaja.

Mustarttu-blogi valittiin reilu pari vuotta perustamisensa jälkeen vuoden lifestyleblogiksi The Blog Awards Finland 2017 -gaalassa.

Lue bloggaajien pohdintoja Hämeenlinnasta osoitteista www.wtd.fi ja www.mustarttu.com.