Kanta-Häme

Noin 80 prosenttia kantahämäläisistä ajaa nastarenkailla - Se on asiantuntijan mielestä kestämätöntä

Suomalainen luottaa edelleen nastarenkaisiin. Aalto yliopiston teknologiapäällikkö suosittelee harkitsemaan kitkarenkaita.
Hämeenlinnan Euromasterin palvelupisteen päällikön Jarno Heinosen mukaan kitkarenkaiden kysyntä on pysynyt samana jo pitkään. Myytävistä talvirenkaista 80 prosenttia on nastarenkaita. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Hämeenlinnan Euromasterin palvelupisteen päällikön Jarno Heinosen mukaan kitkarenkaiden kysyntä on pysynyt samana jo pitkään. Myytävistä talvirenkaista 80 prosenttia on nastarenkaita. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

– Nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä tulee välttää, toteaa Aalto yliopiston teknologiapäällikkö Panu Sainio.

Hän perustelee toivettaan sillä, että nastarenkaat lisäävät päällysteiden ja ajoratamerkintöjen kulumista, aiheuttavat melua ja tuottavat pölypäästöjä kuluttaessaan tienpintaa. Lumeton tie kuluttaa myös itse nastoja.

Traficomin vuoden 2018 talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus oli vajaa 14 prosenttia.

Myös vakuutusyhtiö Ifin Nasta-haasteen kyselyssä lähes 80 prosenttia kantahämäläisistä ajelee talvella nastat allaan, Uudellamaalla kitkoja suosii autoilijoista lähes kolmannes autoilijoista.

– Se, että 80 prosenttia autoilijoista käyttää nastarenkaita, on mielestäni kestämätön tilanne sekä teiden päällysteille että ympäristölle, Sainio toteaa.

Valtaosa Hämeenlinnassa toimivien rengasliikkeiden Euromasterin ja Vianorin myymistä talvirenkaista on nastallisia.

Vain noin 20 prosenttia Euromasterin ja vähän päälle 10 prosenttia Vianorin Hämeenlinnassa myymistä renkaista ovat kitkarenkaita.

Hämeenlinnan Euromasterin palvelupisteen päällikkö Jarno Heinosen mukaan suhdeluku on pysynyt pitkään samana. Vianor Hämeenlinnan vastuumyyjä Markus Karhisen mukaan kitkarenkaiden kysyntä kasvaa hiljalleen.

Kitkat parhaimmillaan kuljettajaa avustavan tekniikan kanssa

Sainion mielestä pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas on modernien uusien autojen kohdalla täysin kelvollinen vaihtoehto kelillä kuin kelillä.

Uusissa autoissa on kuljettajaa avustavaa tekniikkaa kuten ESC-ajonvakautusjärjestelmä, joka hidastaa vauhtia, kun auto joutuu luistoon.

Heinosen mielestä nastarenkaat ovat paremmat etelässä, jossa lämpötila sahaa pakkasen ja plussan välillä. Nasta on jäisellä tiellä parempi vaihtoehto, kitkarenkaat sopivat lumisille teille.

Vaikka Sainio liputtaakin kitkarenkaiden puolesta, hän korostaa, että nastarenkaat ovat osalle kuskeista kitkoja parempi vaihtoehto.

Sainio viittaa epävarmoihin kuljettajiin, vanhoilla autoilla ajaviin ja heihin, jotka liikkuvat esimerkiksi yöaikaan.

– Nastarengas on parhaimmillaan jääpinnalla tasaamassa kelien yllättäviä vaihteluita. Lumella ajettaessa ei ole rengastyypillä ole eroa.

Kantahämäläiset ajelevat edelleen nastarenkailla, mutta Sainion mukaan kitkat tulevat yleistymään lämpimien talvien rinnalla.

Heinonen ei suosittele vanhempiin autoihin kitkarenkaita, ellei autossa ole ajonvakausjärjestelmää ja ABS-jarruja. Myös Sainio harkitsisi nastoja vanhempiin autoihin.

– Jos on kokenut kuljettaja ja ennakoiva ajotyyli, kitkoillakin pärjää, mutta toki lisälaitteet auttavat kitkarenkaisen osalta, Karhinen komppaa.

Sainio uskoo, että kitkarenkaat tulevat yleistymään lähivuosina, jos lämpimät talvet yleistyvät.

Talven ensimmäiset liukkaat ovat vaaralliset ja moni säästelee talvirenkaiden nastoja. Kitkat raaskii Sainion mukaan laittaa alle jo aikaisin syksyllä ja keväällä niitä voi pitää nastoja pidempään. HÄSA

Päivän lehti

21.9.2020

Fingerpori

comic