Kanta-Häme

Nokian renkailta markkinoille uudet Hakkapeliitat syksyllä

Nokian renkaat tuo ensi syksynä myyntiin uuden version Hakkapeliitta-talvirengassarjastaan. Siihen kuuluu laaja kokovalikoima nastoitettuja talvirenkaita henkilöautoihin sekä nastattomia kitkarenkaita henkilöautoihin ja katumaastureihin.

Esimerkiksi nastarenkaita tehdään 59 eri kokoa 13-20 tuuman vanteille. Kaikki renkaat nastoitetaan tehtaalla tasaisen laadun varmistamiseksi.

Nastoitettu rengas on nimetty Hakkapeliitta 8:ksi, kitkarengas Hakkapeliitta R2:ksi ja katumaasturien renkaat Hakkapeliitta R2 SUV:ksi.

Nokian talvirenkaista valtaosa myydään Venäjän, Ukrainan ja pohjoismaiden markkinoille. Siksi renkaiden suunnittelussa pääpaino on pantu lumi- ja jääpitoon, mutta myös vierintävastuksen ja siten polttoaineenkulutuksen pienentämiseen.

Uuden mallisarjan edeltäjä, Hakkapeliitta 7 säilyy edelleen tuotannossa. 8-sarjan hintaa ei vielä ole kerrottu, mutta se on vain vähän nykyistä seiskaa kalliimpi.

8-sarjan kuvio on edeltäjänsä tapaan symmetrinen ja pyörimissuunta on määrätty. Kasissa kulutuspinnan kuviopalojen määrää on lisätty. Pinnan keskiosassa ne on kytketty toisiinsa yhtenäiseksi osioksi, joka auttaa rengasta reagoimaan nopeasti ratin kääntämiseen.

Renkaan ulkoreunalla, ns. olkapäällä, käytetään tiekosketuksessa toisiinsa lukittuvia lamelleja, jotka parantavat ajettavuutta kaarteissa. Kulutuspinnat urat ja kuviopalojen muoto on tehty siten, että lumi ja sohjo poistuvat hyvin renkaan kulutuspinnasta.

Luonnonkumin osuutta renkaan kumiseoksessa on lisätty, millä parannetaan pitoa nollakelillä ja sitä kylmemmässä. Seoksessa käytetty rypsiöljy lisää kumin repimislujuutta ja silica vähentää vierintävastusta.

Renkaiden vyörakennetta on lujitettu siten, että kulutuspinta on entistä jäykempi ja kantavampi.

Nastat pienenevät, mutta lisääntyvät

Pohjoismaiden nastarengassäännöt muuttuvat kuluvan vuoden kesällä. Säännön mukaan nykyisenkaltaisia nastoja saa olla enintään 50 renkaan kulutuspinnan metrillä. Vaihtoehtona on kevyempien ja pistovoimaltaan pienempien nastojen käyttö, jolloin nastojen määrää voidaan lisätä nykyisestä.

Nokian renkaat valitsi jälkimmäisen vaihtoehdon. Siksi esimerkiksi yleisessä 205/55R16 -rengaskoossa nastoja on kasissa yhteensä 190, kun niitä seiska-sarjan vastaavassa renkaassa on 127.

Kasissa nastat on sijoitettu niin, etteivät ne ole riveissä. Näin saadaan enemmän pitkittäis- ja poikittaispitoa, kun tien jääpintaa raapii kerralla useampi nasta. Entistä vähäisempi pistovoima vähentää sulan tien pinnoitteen kulumista.

Jokaisen nastan alla on erillinen iskunvaimennintyyny tien pinnan kulumista vähentämässä. Samaa palvelee nastojen muotoilu. Nastojen ympärillä pintaseoksen alla on erityisen lujaa kumia, joka estää nastoja irtoamasta ja pitää ne oikeassa asennossa.

Kitkarenkaissa pitohiukkasia

R2-kitkarenkaan kumiseokseen on lisätty mikroskooppisia hyvin kovia partikkeleita, jotka parantavat jääpitoa. Renkaan kuluessa esiin tulee aina uusia partikkeleita.

Tehdas ei kerro partikkelien materiaalia kilpailusyistä ja patenttihakemusten takia, mutta vakuuttaa niiden olevan ympäristöystävällisiä. Kovat partikkelit eivät tehtaan mukaan lisää teiden kulumista.

Kulutuspinnan lamellit eli pienet pitoa lisäävät urat ovat aiempaa tiheämmässä ja ulottuvat koko kulutuspinnan yli.

Kuviopalojen väleissä on erityisiä ns. pitokynsiä ja olkapääalueilla sohjopatjaa rikkovia ns. sohjokynsiä. Olkapään kuviopaloissa on myös lamelleja, jotka tiekosketuksessa pumppaavat vettä renkaan ja tien välistä pois. Kulutuspinnassa on lisäksi suuria lamelleja, jotka avaavat pienempiä lamelleja. Tämä parantaa pitoa etenkin silloin, kun kitkaa on vähän.

Katumaastureihin kitkoja

R2 SUV-renkaita käytetään tehokkaissa ja korkeissa katumaastureissa. Renkaiden olkapäät on porrastettu äkillisten ohjausliikkeiden ja kaarreajon edellyttämän sivuttaispidon parantamiseksi.

Lamellointi on edeltäjärengasta tiheämpi, jotta pitoa saadaan syvään lumeen sekä erittäin liukkaalle. Yksittäisillä isommilla lamelleilla saadaan pitoa karkealle jäälle ja lumelle.

Kulutuspinnassa on isot urat ja sivulle johtavat urat on kiillotettu lumen ja sohjon poiston tehostamiseksi.

Näissä renkaissa hyödynnetään monia henkilöauton kitkarenkaissa käytettyjä pitoa parantavia yksityiskohtia. (HäSa)

 

 

Päivän lehti

7.4.2020