Kanta-Häme

Nopeat traktorit pian Suomenkin teille

Ensi vuoden alusta Suomessa tulee voimaan EU:n traktoriasetus, joka sallii nopeilla, jopa yli 60 kilometriä tunnissa kulkevilla traktoreilla ajon maateillä.

Uuden traktoriluokituksen myötä kansallinen liikennetraktori-luokka poistuu ja liikennetraktoritkin parin vuoden siirtymäajalla. Liikennetraktorin maksiminopeus on 50 kilometriä tunnissa, ja sen ajaminen on vaatinut LT-ajokortin.

– Nimityksenä LT-luokka ajokorteissa säilytetään, ja se kattaa nyt ne traktorit, joiden rakenteellinen nopeus on 40–60 kilometriä tunnissa. Tässä luokassa tapahtuu se muutos, että traktorikortin voisi suorittaa jo 16-vuotiaana, kertoo hallitusneuvos Eija Maunu liikenne- ja viestintäministeriöstä (LVM).

Ajokortin suoritusvaatimuksiksi riittäisivät teoria- ja käsittelykokeet, eikä ammattipätevyyttä vaadittaisi.

Tähän asti liikennetraktorikuljettajilla on ollut ammattipätevyys. Nyt pätevyysvaatimus koskisi vain niitä, jotka kuljettavat yli 60 kilometriä tunnissa kulkevaa, kuorma-auton ajokortin vaativaa traktoria.

– Maansiirtoala pitää hyvänä, että uudistus mahdollistaa nuorempien työllistämisen LT-luokassa, Maunu sanoo.

– Maa- ja metsätaloudessa tämä mahdollistaa kaluston nykyistä tehokkaamman käytön, kun nopeudet sopivat entistä paremmin maanteille. Lisäksi voi tehdä muutakin liiketoimintaa, kuten soranajoa. Tosin kuorma-autoväki on sitä mieltä, että uudistus vie heiltä kuljetuksia, kertoo yli-insinööri Maria Rautavirta LVM:stä.

Kaikki eivät uudistuksille siis hurraa.

– Liikenneturva, Liikennevakuutuskeskus ja poliisi näkivät lausunnoissaan LT-luokan ikärajan laskun liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallisena, Maunu kertoo.

Hämeen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtajalle, ylikomisario Jouni Takalalle herää muitakin kysymyksiä.

– Valvonnallisesti on vaikea erottaa, mikä traktori saa kulkea mitäkin nopeutta ja kuka sitä saa ajaa, koska traktorit eivät eroa ulkoisesti toisistaan.

– Traktorit ovat painavia laitteita, ja kun nopeutta lisätään, sillä on vaikutusta myös pysähtymiseen. Toivotaan, että ne pysyvät teillä lasteineen.

EU-asetuksen voimaantulo vaatii muutoksia myös ajoneuvolakiin ja ajokorttivaatimuksiin.

Enintään 40 kilometriä tunnissa kulkevien traktorien kuljettajilla säilyisi vaatimus T-luokan ajokortista, jonka saa 15-vuotias. Yli 60 kilometriä tunnissa kulkevien traktorien kuljettamiseen vaadittaisiin vähintään auton ajokortti.

– Lailla on kiire, sillä ajoneuvopaketti on jo eduskunnassa käsittelyssä, ja ajokorttiuudistus olisi hyvä saada voimaan samaan aikaan ensi vuoden alusta, Maunu toivoo.

EU:n traktoriasetuksen myötä jäsenmaiden traktorivaatimukset yhdenmukaistuvat.

Nopeille, yli 60 kilometriä tunnissa kulkeville traktoreille asetetaan nykyistä tiukempia teknisiä vaatimuksia, kuten vaatimus lukkiutumattomista jarruista.

Liikennetraktoreita saisi ottaa käyttöön EU-asetuksen siirtymäaikojen mukaisesti enää vuoden 2017 loppuun asti. Myynnissä olevien traktoreiden pitää olla asetuksen mukaisia vuoden 2018 alusta.

– Suomi on traktorinvalmistajamaa, ja muutos mahdollistaa meidän traktoreillemme EU-laajuiset markkinat, Rautavirta toteaa.

Hämeenlinnan Kantolassa pääkonttoriaan pitävä NHK-Keskus oy tuo maahan nopeista traktoreista JCB-malliston Fastraceja, joiden kone on suunniteltu 60 kilometrin tuntivauhtiin jarrujen ja hallintalaitteiden osalta.

Tuotepäällikkö Teemu Koskiniemi kertoo, että odotukset myynninkasvulle ovat kovat.

– Tähän asti niitä on mennyt yksittäisiä kappaleita. Jos taloustilanne jatkuu samanlaisena, 10–20 traktorin myyntivauhti vuodessa olisi jo hyvä.

Verollinen hinta on yli 200-hevosvoimaisella mallilla noin 200 000 euroa. HÄSA