Kanta-Häme

Nordea järjesteli paikallisen toiminnan uudelleen - Hämeenlinnasta yksi aluekeskuksista

Nordea on muodostanut Hämeenlinnaan toimipaikan, joka toimii aluekeskuksena pankin henkilöasiakkaiden liiketoiminnassa.

– Henkilöasiakkaiden pankkiasiat on koottu kokonaisuudeksi. Vahvistamme myös paikallisuutta uusilla toimipaikoilla, sanoo Hämeenlinnan toimipaikan johtaja Hanna Mero.

Toimipaikan johtaja vastaa kokonaisuutena henkilöasiakkaiden päivittäispalveluista, rahoituksesta ja säästämisestä. Premium-asiakkaiden pankkiasioita hoitavan tiimin johtajana toimii Antti Mustonen. Yritysliiketoiminnalla ja Private Bankingilla on oma organisaationsa ja henkilöstönsä myös Hämeenlinnassa.

 

Nordea siirtyi uuteen organisaatioon maaliskuun alusta, jolloin muodostettiin 26 toimipaikkaa. Etelä-Suomen seitsemän toimipaikkaa toimivat asiakkuusalueen liiketoimintajohtajan Miikka Salmisen alaisuudessa. Vastaavia liiketoimintajohtajia on Suomessa neljä.

– Pyrimme hoitamaan asiat samalla tavalla kaikissa toimipaikoissa. Liiketoimintajohtajan tehtävänä on varmistaa toimipaikkojen linjavarmuus, liiketoimintajohtaja Salminen sanoo.

Toimipaikat ja liiketoimintajohtajat toimivat Nordean Suomen maajohtajan Petri Nikkilän alaisuudessa.

 

Hämeenlinnan henkilöasiakaspalvelussa Nordealla on 21 työntekijää. Kaikkiaan pankilla on yli 30 työntekijää Hämeenlinnassa.

– Emme tee kaikkea yksin vaan osa palvelusta tapahtuu verkossa. 24/7 -asiakaspalvelu hoitaa merkittävän osan yhteydenotoista, Mero sanoo.

Hänen mielestään hyvä verkkopalvelu on Nordean vahvuus. Asiakkaiden siirtyminen verkkoon on vahvistanut pankkia myös Kanta-Hämeessä.

– Pärjäämme hyvin markkinassa. Olemme kasvaneet täällä viime vuoden aikana.

 

Osa pankkien asiakkaista on tyytymättömiä siihen, että pankit ovat vähentäneet palveluaan konttoreissa.

– Pidämme kaksi reittiä avoinna. Asiakas voi valita, miten hoitaa asiansa.

Osa iäkkäistä ihmisistä ei osaa hoitaa asioitaan digitaalisesti. He eivät osaa käyttää internetiä eivätkä siten hoitaa pankkiasioitaankaan sähköisesti.

Liiketoimintajohtaja Salminen sanoo, että osalla iäkkäistä asiakkaista voi olla korkea kynnys kokeilla digitaalisia palveluja.

– He kaipaavat luotettavaa tukea palveluiden käyttöönottoon ja harjoittelemiseen. Panostamme paljon digineuvontaan niin konttoreissa kuin myös konttorien ulkopuolella erilaisissa tapahtumissa.

 

Roboteilla Nordea ei vielä teetä päätöksiä. Sen asiakaspalvelussa on jo kaksi robottia. Nora antaa neuvoja sijoittajille ja Nova vastaa kysymyksiin chat-palvelussa.

– Noralla on henkilökohtainen ote, vaikka se onkin robotti. Se auttaa ihmisiä tuntemaan itsensä sijoittajina.

Hämeenlinnan toimipaikan johtajaksi nimitetty kauppatieteiden maisteri Hanna Mero asuu Hämeenlinnassa ja on kotoisin Hausjärveltä. Hän on hoitanut Nordeassa muun muassa päivittäistä pankkitoimintaa ja toiminut sijoitusasiantuntijana.

– Viimeksi vedin Tampereella valtakunnallista asuntorahoituksen neuvontatiimiä. HÄSA