Kanta-Häme

Nordea kasasi uuden paletin Hämeenlinnaan

Nordea vei uuden organisaationsa Hämeenlinnaan. Hämeenlinnassa henkilöasiakasliiketoiminnan tehtävät on jaettu uusien vastuualueiden mukaan kolmelle konttorinjohtajalle.

Hämeenlinnan paikallinen koko 31 työntekijän henkilöstö on myös jaettu uudelleen vastuualueille.

– Haluamme, että Nordea rupeaa nyt myös näkymään Hämeenlinnassa entistä enemmän, Sata-Hämeen henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava aluejohtaja Elina Lampinen-Kinnari sanoo.

Nordea otti vuoden alusta käyttöön uuden alueorganisaation, jossa alueiden kokoa kasvatettiin tuntuvasti. Yritys- ja henkilöasiakasliiketoiminta jaettiin eri aluejohtajille. Kuluvan vuoden aikana Hämeenlinnaan on paikalliselle tasolle valittu henkilöasiakasliiketoiminnan uudet johtajat.

Konttorinjohtaja Minna Kivelän pääasiallinen vastuu on rahoituksesta. Konttorinjohtaja Marita Lisitsinin pääasiallisena vastuualueena on säästäminen ja sijoittaminen. Hänelle kuuluvat Hämeenlinnan premium- ja avainasiakkaat. Konttorinjohtaja Eveliina Nevala vastaa päivittäispalveluista, joihin kuuluvat kassa- ja neuvontapalvelut, joita annetaan ajanvarauksella tai ilman sitä.

– Uusi työnjako selkeyttää muunkin henkilökunnan tehtäviä. Muutos näkyy myös palautteena asiakkailta, Lisitsin sanoo.

Osalle työntekijöitä muutos merkitsi uusia työtehtäviä. Suurimmalla osalla työtehtävät säilyivät ainakin pääosin ennallaan.

– Henkilöstöltä kysyttiin halukuutta uusiin tehtäviin. Osaamisen ja motivaation on oltava kunnossa, Lisitsin sanoo.

Nordea haluaa uudella organisaatiolla ja tehtävien muutoksella myös edistää pankkiasioinnin muutosta.

– Pankkitoiminta painottuu entistä enemmän sijoitusneuvontaan. Sijoitusneuvonnan voimavaroja on lisätty, aluejohtaja Lampinen-Kinnari sanoo.

Konttorinjohtaja Nevala kertoo, että asiakkailta kysytään, miten pankki voisi palvella paremmin ja mitä ihmiset haluavat.

– Kassa-asioinnin määrä on viime vuodesta edelleen vähentynyt 10 prosenttia. Käteistä saa konttorin lisäksi monista muistakin paikoista, muun muassa kaupoista.

Asuntokauppa ja -rakentaminen ovat viime vuosina hiljentyneet. Pankkien asuntorahoitus ei kasva entiseen tahtiin. Väitetään, että pankit ovat ryhtyneet varovaiseksi myös asuntorahoituksessa.

– Emme ole sillä tavalla varovaisia. Hämeenlinnassa pankin asuntorahoitus on kasvanut edelleen hieman. Kasvu on ollut tavoitteiden mukaista, konttorinjohtaja Kivelä sanoo.

Pankkitoimintaan halutaan myös tunnetta. Hämeenlinnan uudet konttorinjohtajat ovat yliopiston hankkeessa, jossa tutkitaan myötätunnon vaikutusta yrityselämässä.

Yritys- ja Private Banking -liiketoiminta on Nordeassa organisoitu kokonaan erilleen henkilöasiakasliiketoiminnasta. Private Bankingin asiakkaita ovat ne, joilla on suuri finanssivarallisuus.

Henkilö- ja yritysasiakastoiminnan välinen raja ei ole selkeä eikä sitä ole pyritty vetämään jyrkäksi. Yrittäjä voi kuulua henkilöasiakaskonttoriin, vaikka hänen yrityksensä on yrityskonttorin asiakas.

– Toimimme päivittäin yhteistyössä yrityspuolen kanssa, Lisitsin kertoo.

Forssassa Nordean henkilöasiakastoiminta on yhden konttorinjohtajan alaisuudessa. HäSa