Kanta-Häme

Nuoren motoristin muistotilaisuus kasvoi kulkueeksi

Viime viikolla Oitissa nuori moponkuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan ajettuaan tiekuoppaan. Mopo iskeytyi päin valotolppaa. Nuori mieskuljettaja menehtyi ja kyydissä ollut tyttö loukkaantui vakavasti.

Silminnäkijöiden poliisille antamien lausuntojen mukaan kuljettaja ajoi tapahtumahetkellä liikennesääntöjä noudattaen.

Menehtyneen kuljettajan naapuri ja isäpuolen motoristiystävä Jaakko Räsänen järjestää torstaina muistotilaisuuden, jossa moottoripyöräilijät ja mopoilijat ajavat kulkueena kunnioittaen nuoren muistoa.

Tilaisuuteen osallistuu jopa pari sataa motoristia. Lisäksi ystäviä ja muita kuntalaisia saapuu katsomaan. Moottoripyöräkerhojen jäseniä saapuu paikalle jopa hangosta ja Torniosta.

– Järjestämme kauniin ja kunnioittavan tilaisuuden, johon osallistuu yksityisihmisten lisäksi myös virallisia tahoja ja yrityksiä. Olemme päättäneet julkaista niistä lisätietoa vasta tilaisuuden jälkeen.

Tilaisuus on järjestetty talkoovoimin, eikä siihen ole käytetty taloudellista panosta. Motoristien yhteishenki säilyy vaikeinakin aikoina.

Räsänen uskoo, että tapahtuma saa nuoret miettimään myös omia ajotottumuksiaan. Ajoturvallisuudesta puhutaan nykyään avoimemmin.

– Motoristeilla on surullisen huono maine. Tässäkin tapauksessa ensimmäisenä oletettiin, että syy oli kuljettajan ajotyylissä. Niin ei kuitenkaan läheskään aina ole.

Mopoilijoiden ja motoristien liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrä on laskenut. Onnettomuuksia tapahtuu eniten silloin, kun kuljettaja ei ole tarpeeksi valppaana.

Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan mopoilijoiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on laskenut kuudesosaan huippuvuosien lukemista. Loukkaantuneiden määrä on laskenut 40 prosenttia. Vuonna 2014 mopo-onnettomuuksissa kuoli kaksi ja loukkaantui 652 mopoilijaa.

Moottoripyöräilijöiden liikennekuolemat ovat viimeisten kymmenen vuoden aikana lähes puolittunut. Loukkaantuneiden määrä on laskenut noin 20 prosentilla. Viime vuonna tieliikenteessä kuoli 17 moottoripyöräilijää ja loukkaantui 494.

Onnettomuuksien määrän laskuun ovat vaikuttaneet liikennetietoisuuden kasvu ja liikenneopetuksen lisääminen. Mopokortti otettiin käyttöön vasta vuonna 2000. Teoriatuntien lisäksi sen suorittamiseen otettiin mukaan pakolliset ajotunnit vuonna 2011.

Liikenneturvan koulutusohjaajan Toni Vuoriston mukaan ajokorttiuudistuksen jälkeen onnettomuuksien ja loukkaantumisten määrät ovat selvästi vähentyneet.

– Ajotuntien ottaminen käyttöön oli merkittävä muutos. Varsinkin tyttöjen onnettomuudet ovat vähentyneet.

Mopo-onnettomuuksista suurin osa tapahtuu taajamissa. Moottoripyöräonnettomuudet tapahtuvat useimmin taajamien ulkopuolella.

Moottoripyörän kuljettamiseen vaadittavia ajokorttiluokkia on kolme. Kortti määräytyy ajoneuvon teho-painosuhteen, iskutilavuuden ja moottoritehon perusteella. Kevytmoottoripyöräkortin voi saada täytettyään 16 vuotta.

Sekä mopojen että moottoripyörien kuljettajat ovat nykyään tietoisempia ajoturvallisuudesta kuin aikaisemmin. Silti edelleen suuria riskitekijöitä ovat liian suuri tilannenopeus, mopojen virittäminen ja kypärän huonosti kiinnittäminen.

– Onnettomuudet johtuvat usein näiden riskitekijöiden yhdistelmästä. Vauhdin ei loppujen lopuksi tarvitse olla edes kauhean kova, että onnettomuustilanteessa kypärä lentää päästä, Vuoristo sanoo.

Mopon virittäminen on kielletty. Jos sen suurin rakenteellinen nopeus nousee yli 45 kilometrin tuntinopeuden, lasketaan se periaatteessa moottoripyöräksi. HÄSA