Kanta-Häme

Nuori yleisö nostaa uudet artistit esiin - Spotify ja Youtube tekevät hittejä

Alma on esimerkki artistista, joka on noussut suosioon Youtuben ja Spotifyn kaltaisten palveluiden kautta.

Uuden artistin kohtalon ratkaisee yksinäinen teini kuulokkeet korvilla.

Teoston ja Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n tutkimuksen mukaan valtaosa uudesta musiikista nousee suosioon alle 20-vuotiaan yleisön kautta. Valmiit suosituslistat ohjaavat nuorten musiikinkuuntelua enemmän kuin kavereiden suosittelu.

Spotifyn ja YouTuben roolit ovat hallitsevia ulkomaisten artistien tunnettuuden ja suosion kasvamisessa. Kotimaisten uutuusartistien läpilyömisessä iso merkitys on myös radiosoitolla sekä perinteisellä ja sosiaalisella medialla.

Alle 15-vuotiaisiin musiikinkuuntelijoihin vetoaa artisteissa näyttävä tyyli, hyvä biitti ja tähtipersoona, jolloin myös YouTuben musiikkivideoiden rooli korostuu.

 

Lue myös: Vanha kunnon vinyyli ei kuollutkaan: myyntimäärät rajussa kasvussa, CD:n vuoro ottaa lukua

 

Teoston tiedotteen mukaan yli 30-vuotiailla tahtipuikkoa alkaa heiluttaa radio. YouTube ja Spotify ovat silti vielä yli 50-vuotiaille tärkeitä kanavia löytää uusia artisteja. 70-vuotiailla livekonsertit nousevat radion jälkeen selväksi kakkoseksi.

Kaikki ikäluokat huomioon ottaen radio on edelleen ylivoimainen musiikin kuuntelun lähde: radio tavoittaa päivittäin 75 prosenttia suomalaisista. Uusien kuulijoiden tavoittamiseen radio on kaikkein tärkein väline asemansa jo vakiinnuttaneille artisteille.

 

Lue myös: Suomen Mielenterveysseura ylistää Almaa – yhteistyötä alettiin hioa viime vuonna Linnan juhlissa