Kanta-Häme

Nuorten chat -palvelulla tahmea alku

Kaupungin nuorisopalveluiden lanseeraama Nuorten chat -verkkopalvelussa on pitänyt hiljaista.

Nuorisopalveluiden verkkosivujen yhteyteen avattiin palvelu, jonka kautta nuoret pystyivät keskustelemaan suoraan nuorisopalveluiden ohjaajien, nuorisotyöntekijöiden, psykologin, sosiaaliohjaajan tai terveydenhoitajan kanssa.

Nuorten chat avattiin helmikuun lopussa, ja puolentoista kuukauden mittaisen pilottijakson aikana kaupunki keräsi kokemuksia palvelun käytöstä. Kokeilujakso päättyi eilen perjantaina, ja tällä hetkellä palvelu ei ole käytössä.

Hämeenlinnan kaupungin asiakaspalvelupäällikön Outi Katajarinteen mukaan pilottijakso oli pienoinen pettymys.

– Käyttäjiä ei ollut läheskään niin paljon kuin odotimme. Palvelua käytti kymmenkunta nuorta. Yksikään ei kuitenkaan ollut pilakäyttäjä, Katajarinne sanoo.

Palvelu oli suunnattu 13–29-vuotiaille, mutta pääsääntöisenä kohderyhmänä olivat teini-ikäiset nuoret. Palvelun tarkoituksena oli madaltaa nuorten kynnystä hakea apua elämän solmutilanteisiin.

Tällä hetkellä palvelun jatko on vaakalaudalla.

Tulevaisuuden palvelukanava

Outi Katajarinteen mukaan Nuorten chat -palvelun uskottiin tavoittavan nuoret parhaiten, koska palvelua sai käyttää anonyymisti. Lisäksi palveluun kirjoittavaa henkilökuntaa sitoo vaitiolovelvollisuus.

– Testasimme chattia, koska se on ehdottomasti yksi tulevaisuuden palvelukanava. Käyttäjämäärät olivat nyt sen verran pienet, että emme saaneet selkeää kuvaa tämän palvelun tarpeellisuudesta. Pilottiaika oli aivan liian lyhyt, Katajarinne arvioi.

Palvelun saatavuus saattoi Katajarinteen mukaan vaikuttaa sen suosioon. Nuorten chat -palvelussa oli päivystäjä iltapäivisin neljään asti. Psykologi, terveydenhoitaja, nuorisotyöntekijä ja sosiaaliohjaaja olivat tavoitettavissa vain tunnin–kahden ajan viikossa.

– Paras tilanne olisi ollut, jos palvelu olisi ollut käytössä vaikkapa iltakuuden ja kymmenen välillä, kun valtaosa nuorista käyttää verkkoa. Päiväsaikaan nuoret ovat enimmäkseen koulussa, Katajarinne kertoo.

Idea hyvä, mutta markkinointi kuntoon

Nuorten chat -palvelua markkinoitiin Outi Katajarinteen mukaan pääsääntöisesti koulujen, Facebookin ja kaupungin nuorisotilojen kautta. Kaurialan lukion toisen vuosikurssin opiskelijoiden mukaan markkinointi olisi voinut olla tehokkaampaa, vaikka palvelu olikin heille tuttu.

– Saimme ryhmänohjaustuokion yhteydessä laput, joissa kerrottiin chatista. Muuten siihen ei palattu. Monelta tieto menee ohi, jos asiasta ei sen paremmin kerrota, Kanerva Keskinen sanoo.

Suora verkkokeskustelupalvelu saa kuitenkin nuorilta kiitosta.

Eivät vanhemmat välttämättä saa tietää nuorten ongelmista. Avun hakemisen kynnys on todella korkea muutenkin. Verkkochat voi madaltaa kynnystä, Joonas Heinonen kertoo.

Kaislamari Kyläinpää ehdottaa, että verkossa voisi toimia myös yhteisökeskustelu, jossa ammattiauttaja olisi yksi osa.

– Nuoret voivat jutella sellaisten vertaisten kanssa, joilla on ollut samoja ongelmia, Kyläinpää sanoo.

Vaikka Nuorten chat -palvelu ei vielä saanutkaan tuulta purjeisiin, kaupunki harkitsee verkkokeskustelun soveltamista muihin palvelualoihin. (HäSa)