Kanta-Häme

Uudet junavuorot toivat ongelman – Junaan ehtiminen olisi osalle mahdotonta

Hämeenlinnassa pysähtyisi tavallisena arkipäivänä viisi uutta kaukojunavuoroa ja viisi uutta lähijunavuoroa. Kuva: Riku Hasari
Hämeenlinnassa pysähtyisi tavallisena arkipäivänä viisi uutta kaukojunavuoroa ja viisi uutta lähijunavuoroa. Kuva: Riku Hasari

Hämeenlinnan kaupungissa on herännyt keskustelua siitä, miten paikallisliikenne ja uudet junavuorot tulevat sopimaan toisiinsa.

Hämeenlinnan joukkoliikennekoordinaattori Kim Venesjärvi tunnistaa puutteet ja on vastaanottanut nykyisistä linja-autovuoroista palautetta.

– Joukkoliikenteen uudistamisesta tehdään tarkastelua koko ajan, ja se valmistuu viimeistään joulukuun puolessa välissä, kun uudet junavuorot astuvat voimaan, Venesjärvi kertoo.

 

Hämeenlinnan ja Helsingin välillä alkaa liikennöidä kaikkiaan kymmenen uutta päivittäistä junavuoroa 15. joulukuuta alkaen.

Hämeenlinnassa pysähtyisi tavallisena arkipäivänä viisi uutta kaukojunavuoroa ja viisi uutta lähijunavuoroa. Uusia vuoroja lisätään sekä ruuhka-aikaan että myöhäiseen iltaan.

Haasteena on paikallisliikenteen näkökulmasta erityisesti aamun ensimmäiset junavuorot Hämeenlinnasta Helsinkiin. Nykyisillä linja-autovuoroilla osalle kaupunkilaisista ehtiminen aikaisiin juniin on mahdotonta.

– Ymmärtääkseni Loimalahden ja Hirsimäen suunnalta tuleville ongelma on todellinen, Venesjärvi kertoo.

Linja-autovuorojen uudistaminen vaatii Venesjärven mukaan keskustelua ja suunnittelua paikallisen liikennöitsijän kanssa.

– Tarvitaan ainakin uusia linja-autoja ja autokiertoa tulee muuttaa. Liikennöitsijän kanssa emme ole aloittaneet vielä neuvottelua, Venesjärvi toteaa.

 

Lue myös: Hämeenlinnan junavuoroja lisätään joulukuun puolivälissä – Uudet vuorot painottuvat aamuun ja iltapäivään

 

Uudet junavuorot ovat herättäneet keskustelua muistakin syistä.

Aikaisemmin Hämeenlinnan pendelöintiraadin puheenjohtaja Kirsi Levä kritisoi erityisesti lähijunien käyttämistä Hämeenlinnan ja Helsingin sekä Hämeenlinnan ja Tampereen välisillä pitkillä matkoilla.

– Pendelöinnin näkökulmasta Hämeenlinnan ja Helsingin sekä Hämeenlinnan ja Tampereen välit pitää hoitaa nopeilla yhteyksillä eli niin, että ohiajavat kaukojunat pysähtyisivät Hämeenlinnassa, Levä kommentoi Hämeen Sanomille aikaisemmin lokakuussa.

Levä myös huomautti, että päärata ei vaikuta olevan lainkaan niin tukossa kuin usein esitetään.

– Kyllähän sinne radalle junia mahtuu. Ei siellä ole kuin muutama tukkoisempi kohta. Hämeenlinnasta poistettiin (vuonna 2016) 14 IC-vuoroa, jotka mahtuivat aiemmin radalle, hän kommentoi Hämeen Sanomille aikaisemmin lokakuussa. HäSa

 

Lue myös: Hämeenlinnan pendelöintiraati: Junavuoroissa yhä pahoja puutteita – Tässä aidot parannukset