Kanta-Häme

Nyt se on varmaa: Hämeenlinnan ydinkeskustan ja Hämeensaaren ajonopeudet alenevat

Kaupunkirakennelautakunta hyväksyi tiistai-iltana nopeusrajoitusten alentamisen neljästäkympistä kolmeenkymppiin.

Suurimmassa osassa Hämeenlinnan ydinkeskustaa eli ruutukaava-aluetta nykyinen nopeusrajoitus 40 kilometriä tunnissa muuttuu 30 km/t -rajoitukseksi. Paasikiventiellä säilyy viidenkympin sekä Lukiokadulla ja Kaivokadulla neljänkympin nopeusrajoitus.

Kolmenkympin rajoitus on tulossa myös Hämeensaareen, joka on nykyisellään merkittävää virkistysaluetta ja jonne keskusta tulevaisuudessa laajenee.

Kaupunkirakennelautakunta päätti asiasta yksimielisesti tänään tiistai-iltana. Kyseessä oli periaatepäätös, ja seuraavaksi viranhaltijat alkavat laatia katukohtaisia suunnitelmia liikennemerkeistä ja ajoratamerkinnöistä.

Lautakunnan päätökseen sisältyy kohta, jonka mukaan ”ennen nopeusrajoitusten toteutusta arvioidaan tarvittavat liikenteen rauhoittamistoimenpiteet”, eli mahdollisesti tarvittava katuinfran parantaminen.

Kyseeseen tulevat esimerkiksi erilaiset korotukset ja katutilan uudelleen jäsentelyt, jotka viestivät oikeasta nopeustasosta ja tavasta toimia.

Toteutus alkaa ensi vuonna vaiheittain

Tavoitteena on, että uusia nopeusrajoituksia ja niiden vaatimia muita muutoksia aletaan toteuttaa vaiheittain ensi vuonna.

Muutoksen yksi tavoite on parantaa etenkin lasten, iäkkäiden ja liikuntarajoitteisten liikenneturvallisuutta. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on helpompi ylittää katu, kun ajonopeudet ovat alemmat.

Kaupunkisuunnittelun tavoitteena on myös siirtää keskustan läpi kulkevaa liikennettä Paasikiventielle ja siltäkin osin rauhoittaa keskustaa.

Kaupunki pyysi myös asukkaiden ja muiden tahojen mielipiteitä uudistuksesta. Käytännössä kaikki lautakunnalle lausunnon antaneet sidosryhmät kannattivat nopeuksien alentamista.

Nopeusrajoituksen alentaminen toteuttaa myös Hämeenlinnan keskustavisiota, jossa halutaan parantaa keskustan viihtyisyyttä ja elinvoimaa.

Myös Euroopan parlamentin päätöslauselma vuodelta 2011 suosittaa 30 km/t -nopeusrajoituksen käyttöön ottamista asuinalueilla ja kaupunkialueilla, jos erillistä pyöräkaistaa ei ole.

Ajotapa ekologisemmaksi

Ajonopeuden alentuessa onnettomuuden riskit vähenevät oleellisesti: kuljettajan tarkkaavaisuus lisääntyy ja havaintomahdollisuudet ovat paremmat ja jarrutusmatka lyhenee.

Asian lautakunnalle valmistelleet maankäytön suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki ja liikennesuunnittelija Minna Aakkula perustelivat muutosta myös sillä, että pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä alemmat nopeusrajoitukset tukevat ekologista ajotapaa, koska kiihdytysten ja hidastusten tarve vähenee.

Samalla vähenee liikenteen melu.

Nopeusrajoitusten muutos ei valmistelijoiden mukaan myöskään kasvata merkittävästi auto- ja joukkoliikenteen matka-aikoja keskusta-alueella.

Lue myös:

Keskustan nopeusrajoituksen alennus ei ole suuri mullistus (8.6.2020)

Katso onnettomuuskartat: Näissä risteyksissä rytisee useimmin Hämeenlinnassa (18.1.2020)

Päivän lehti

28.9.2020

Fingerpori

comic