Kanta-Häme

Odottaako juna vaihtajaa?

Hämeen Sanomien lukija kertoi matkustavansa Hämeenlinnasta Pohjanmaalle. Junamatkaan kuului vaihto Tampereella. Vaihtoaika oli kahdeksan minuuttia, joka tuntui hänestä lyhyeltä, kun siinä ajassa piti vaihtaa tunnelin kautta laituria.

Hän pohtikin, miten paljon junan lähtöä voidaan viivästyttää, jos vaihtoaika jää liian lyhyeksi.

VR Groupin viestintäpäällikkö Mika Heijari, millaista käytäntöä VR noudattaa vaihtoaikojen venyttämisen suhteen?

– Liikenneviraston rataliikennekeskus tai liikenteenohjaus päättää yhteysjunien odottamisesta. Liikennevirasto on määritellyt enimmäisodotusajat risteysasemittain. Ne ovat junista ja asemista riippuen 0–15 min. Tämän ohjeen sisällä toimittaessa, konduktööri sopii asiasta suoraan liikenteenohjauksen kanssa.

– Jos junan pitää odottaa pidempään, ottaa konduktööri yhteyttä VR:n operaatiokeskukseen. Se arvioi tilanteen ja tekee tarvittaessa ehdotuksen Liikenneviraston rataliikennekeskukselle, joka tekee lopullisen päätöksen.

Mitä vaihtoajoissa ja niiden venyttämisessä otetaan huomioon?

– On punnittava, myöhästyttääkö yhden matkustajan odotus satoja tai tuhansia matkustajia ja vaikuttaako pysähdysajan ylitys asemalla muuhun junaliikenteeseen, jolloin myöhästyminen kertautuu nopeasti moneen junaan ja niiden matkustajiin. Dominovaikutus voi olla yllättävän suuri.

– Vaihtoajoissa pyritään huomioimaan eri matkustajaryhmät erilaisilla asemilla. Nämä suunnitellaan aina kutakin aikataulukautta varten etukäteen. Junien saapumis- ja lähtöajat asemilla taas riippuvat ratakapasiteetista kullakin rataosalla.

Voiko yksittäinen asiakas toivoa vaihtoajan pidentämistä?

– Toki voi toivoa, mutta toteutumisesta ei voida antaa takeita. Liikenneviraston liikenteenohjaus näkee reaaliaikaisen liikennetilanteen rataverkolla ja asemilla, ja siellä nähdään onko mitään mahdollisuutta toiveen toteuttamiseen.

– Jos matkustajalla on huoli jatkojunaan ehtimisestä, siitä kannattaa sanoa junassa konduktöörille. Häsa

Päivän lehti

28.11.2020

Fingerpori

comic