Kanta-Häme

Offsetkolmio kasvun tiellä

Hämeenlinnan Offsetkolmio on valinnut päin vastaisen strategian kuin useimmat Suomen painot. Yritys aikoo menestyä myös digitaalisessa maailmassa.

– Kun muut painoyritykset käyvät yt-neuvotteluja, me investoimme uusiin koneisiin ja palkkaamme uusia työntekijöitä, Offsetkolmion uusi toimitusjohtaja Pekka Virta sanoo.

Offsetkolmio laajensi jo vuonna 2008 toimialaansa erilaisten lehtien ja esitteiden painamisesta pakkausalalle. Se investoi laitteisiin, joilla pystytään painamaan paksusta kartongista pakkauksia. Nyt yrityksen liikevaihdosta yli puolet syntyy kartongin painamisesta.

Pieni yritys harppaa ison askeleen hankkimalla uuden sivuliimalinjan ja muuttamalla yli kaksi kertaa nykyistä suurempiin tiloihin. Offsetkolmio on vuokrannut Karistolta sen painon vanhat 950 neliön tilat.

– Olemme tähän asti joutuneet hankimaan muilta palveluja, kun olemme valmistaneet pakkaustuotteita. Jatkossa voimme tehdä itse valmiit tuotteet asiakkaille, Virta kertoo.

Offsetkolmio on työllistänyt kahdeksan työntekijää. Nyt se on palkannut kaksi työntekijää lisää.

– Otamme vielä kahdesta kolmeen uutta työntekijää melko nopeasti, sanoo yrityksen hallituksen puheenjohtajaksi siirtynyt Kimmo Jokinen.

Digitaalipaino…muuttaa paljon

Offsetkolmiosta on tullut myös digitaalipaino. Se on hankkinut ensimmäisenä Suomessa Xeroxin digitaalipainokoneen, jolla pystytään painamaan myös kartonkia. Digitaalisella painokoneella pystytään tekemään muuttuvia painotöitä, koska muutosten tekeminen on nopeaa ja edullista. Asiakas saa painotöitä, joissa tekstit, numerot, värit tai kuvat vaihtuvat.

– Tuomme myytiin monikanavamarkkinoinnin. Herätämme asiakkaat printillä, Jokinen ilmoittaa.

Digitaalipainokoneella valmistettuun mainokseen saa jopa kullekin vastaanottajalle yksilöllisiä asioita. Mainoksessa voidaan siten yhdistää graafinen ja digitaalinen markkinointi. Asiakas voidaan houkutella esimerkiksi ottamaan sähköisesti yhteyttä painotuotteen numerolla.

Sähköpostia ja suoramainoksia tulee ihmisille valtavasti. Virta uskoo, että nyt palataan kohdennettuun markkinointiin.

– Kohdennettu markkinointi on aivan edullista, koska painomäärät ovat pieniä.

Lehtien ja esitteiden painotöistä on viime vuodet kilpailtu hinnalla painamalla satojen tuhansien sarjoja kerralla. Kartonkipakkauksissa on siirrytty pienempiin sarjoihin, koska valikoimat ovat kasvaneet. Offsetkolmiossa uskotaan, että mainonnassa siirrytään myös nykyistä pienempiin sarjoihin. Yritys on tehnyt investoinnit pienten arkkikokojen koneisiin.

– Pieniä sarjoja ei kannata tehdä isolla arkkikoolla.

Offsetkolmion tärkeäksi asiakkaaksi on tullut Fiskars, jonka eurooppalaiset sakset pakataan Offsetkolmion painamaan pakkaukseen. Yrityksellä on kuitenkin edelleen satoja asiakkaita, joista 30-40 asioivat viikoittain sen luona.

– Aiomme pitää muutoksessa kiinni myös vanhoista asiakkaistamme, Virta vakuuttaa.

Jokinen harmittelee kuitenkin sitä, että yritys on turhaan menettänyt vanhoja asiakkaitaan Hämeenlinnan seudulta. Useat yhteisöt, jotka ovat pitkään saaneet hyvää palvelua Offsetkolmiolta, ovat ryhtyneet itseisarvoisesti kilpailuttamaan painotöitään.

– Kilpailuttamisessa tuijotetaan usein vain hintaa eikä mitata laatua ja palvelua. (HäSa)