Kanta-Häme

Omalla työllä pois isän varjosta

Keke Rosberg istuu Saksassa Hockenheimin radalla isoon bussiin rakennetun huoneen perällä. Keken kielellä bussi on motorhome. 

Tunnelma on vapautunut. Kausi DTM-sarjassa on ohi niin kuin on koko Rosbergin pitkä ja menestyksekäs kilpaurakin. Jäähyväiset jättävää mestaria ovat juhlistamassa muun muassa hänen suojattinsa Jyrki Järvilehto, muita ystäviä sekä joukko tärkeitä yhteistyökumppaneita.

10-vuotias Nico Rosberg astuu huoneeseen. Hän marssii isänsä eteen. Pieni poika on ajanut karting-autolla ensimmäisen kerran kolmevuotiaana, joten kun isän ajot on nyt ajettu, kapulan on hänen mielestään aika siirtyä seuraavalle sukupolvelle. 

– Koska aletaan etsiä sponsoreita mun tiimille? poika kysyy isältään. 

– Tuolta kaverilta sä voit kysyä, vastaa Keke Rosberg ja osoittaa motorhomeen saapunutta Old Spicen johtajaa. 

Enempää pojalle ei tarvitse suuntaa näyttää. Hän on jo menossa käsi ojossa muun muassa partavesistään tunnetun amerikkalaisyrityksen johtajan luo.

– Hei, minä olen Nico Rosberg. Haluatko sponsoroida tiimiäni?

Jukka Mildh toimi Nico Rosbergin managerina viime vuosikymmenellä. Nykyään hän työskentelee Yle Urheilun asiantuntijana sekä brändeihin ja viestintään erikoistuneena bisnesmuotoilijana.

Rosbergit ovat Mildhille tuttuja jo viime vuosituhannelta. Hänen kertomansa tarina 21 vuoden takaa kuvaa hyvin Nico Rosbergiä ja tämän tietä autourheilun kuninkuusluokan huipulle. 

Kun isä on Keke Rosberg, kontaktit ovat kunnossa ja lähellä. Vanhempi Rosberg oli mestari ratissa, mutta mestari hän on myös formuloiden kovan pelin kulisseissa. Hän on aina osannut luovia nuoria kuljettajia eteenpäin. 

On selvää, että poika on saanut isältään kaiken mahdollisen avun. Vaikka juniori voitti 17-vuotiaana ylivoimaisesti BMW Adac -sarjan Saksan mestaruuden, tuskin hän ilman Kekeä olisi kauden jälkeen päässyt Williamsille kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana ajamaan F1-autoa. 

Isä ei voi kuitenkaan ajaa poikansa puolesta. Nico Rosberg on rakentanut menestyksensä itse. 

Kulisseissa hän on ollut halukas avaamaan ovia ilman isäänsäkin. Kuljettajana hän on halunnut kehittää lahjakkuuttaan ja luonnettaan.

Monacossa kasvaneella pojalla olisi ainakin taloudellisesti ollut mahdollisuus tehdä asiat huolettomasti. Mutta hän on aina tehnyt kaiken perusteellisesti valmistautuneena, oli kyse sitten kilpailuista, testeistä, mediatilaisuuksista tai vaikka musiikkiohjelman isännöinneistä, joita Rosberg teki aikoinaan saksalaisella Viva-kanavalla.

– Nico on aina ollut hirveän rohkea ja ammattimainen. Hän on tiennyt, mitä uralla eteneminen vaatii. Koko ajan pitää myydä itseään ja tehdä hyviä suorituksia, Mildh sanoo.

Mildh naurahtaakin esimerkiksi Lewis Hamiltonin heitolle siitä, että tallikaveri on syntynyt kultalusikka suussaan. 

Ei sillä, että määritelmä olisi väärä, mutta ilman kultalusikkaa kukaan ei pääse F1:een.

– Joku on voinut saada sen syntyessään, joku on saanut matkan varrella.

Esimerkiksi käy Tanskan Kevin Magnussen. Bestseller-vaateketjullaan miljardööriksi rikastuneesta Anders Holch Povlsenista tuli Magnussenin F1:een kauhonut kultalusikka. 

Kenenkään avulla ei kuitenkaan ajeta F1:ssä yli kymmentä kautta eikä ainakaan voiteta maailmanmestaruutta. 

Vaikka isä on luonut mahdollisuuksia, ei silti ole helppo olla sellaisen itsevarman menestyjän ja vahvan persoonan kuin Keke Rosbergin poika. Ei varsinkaan, jos luo uraa samalla alalla. 

Keke on autourheilun ikoni ja peruskallio. Hän tuntee kaikki, kaikki tuntevat hänet. Hän on vaativa ihminen, joka ei ole aina antanut armoa ainoalle lapselleenkaan. 

Nico Rosberg on todennut saksalaisen Bild-lehden haastattelussa, että elämä isän kanssa oli joskus äärimmäisen stressaavaa. 

– Hän on alfauros, kova ja kunnianhimoinen. 

Vaikka poika valitsi lopulta itse, ottaako vastaan saamansa yliopistopaikan Englannista vai pyrkiikö formuloiden huipulle, isä toki pohjusti pienestä pitäen kilpa-ajajan uraa.

Nico Rosberg on muistellut tunteneensa lapsena olonsa ulkopuoliseksi, kun muut lähtivät luokkaretkille ja hän meni kilpailuihin, harjoitteli tai rakensi karting-autoa.

Ei poika kuitenkaan isänsä edessä luimistellut. Kun karting-auton rengas irtosi kilpailussa, koska Keke unohti kiristää pultit, sai isä kuulla kunniansa. 

– Et koske enää ikinä autooni! 

Nykyään poika osaa jo arvostaa isänsä kunnianhimoa ja saavutuksia. Toisaalta yksi häntä itseään eteenpäin vienyt motiivi on ollut juuri halu olla isäänsä parempi. Hän on halunnut olla muutakin kuin vain Keke Rosbergin poika. 

Mildhin mielestä Nico Rosberg on löytänyt oman luonteensa, kun Keken rooli taustalla on pienentynyt. F1:ssä hän on jo pitkään kannatellut uraansa täysin omilla näytöillään. 

Vivian-vaimonsa Rosberg on tuntenut lapsesta asti, sillä heidän äitinsä ovat pitkäaikaisia ystäviä. Rakkaus roihahti vuonna 2003 perheiden yhteisellä Välimeren-lomalla Keken veneessä. 

Perhe-elämä vaimon ja reilun vuoden ikäisen Alaïa-tyttären kanssa on tehnyt miehestä entistä itsenäisemmän. 

– Nico haluaa olla herra täydellisyys. Luonteessa ei ole sellaista särmää ja ristiriitaisuutta kuin hänen isällään tai vaikka Hamiltonilla. Hän ei osoita mieltään, vaan nielaisee asiat, Mildh miettii.

– Mutta kun Nico on päässyt omaan latuunsa kiinni, hän on saanut kehitettyä särmäänsä. Hän osaa jo läpsäistä kilpakumppania oikealla tavalla. 

Moni huippukuski ajaa sydämellään, Rosberg aivoillaan. Kilpailijana Rosbergissä on isänsä kaltaista periksiantamattomuutta, mutta ihmisenä hän on perinyt luonnettaan saksalaiselta äidiltään Sinalta.

Alfauros 31-vuotias Rosberg ei ole, eikä hänestä sellaista tule. Hän on viittä eri kieltä puhuva ja aina korrektisti käyttäytyvä, hyvin kasvatettu ja ylevien arvojen kosmopoliitti. Saksassa syntyneelle monacolaiselle Suomen ja Saksan kansalaiselle ei ole mikään ongelma, ettei häntä ole varsinaisesti otettu omaksi pojaksi missään. 

– Nico on todellakin aito kosmopoliitti. Kun katsoo hänen haastatteluitaan, persoona muuttuu aina, kun hän vaihtaa eri kielelle, Mildh nauraa. 

Kosmopoliitin pintaan eivät kuulu säröt. Kun hän juhlii, maailmalle ei leviä villiä bilekuvaa. Hän pitää hauskaa perheensä ja Nizzan kansainvälisestä koulusta tutuiksi tulleiden ystäviensä kanssa.

Herra täydellisyyden voi sanoa päässeen eroon siitäkin säröstä, että hän olisi kuljettajana isänsä varjossa. Pojan ura F1:n huipulla on jo pidempi kuin Keken. 

Viimeistään tällä kaudella kapula on siirtynyt seuraavalle sukupolvelle. Poika on noussut isänsä ohi.

 

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic