Kanta-Häme

Resepti ja aika netistä, Hämeenlinnassa hyvät kokemukset - Omaolo-oirearvio Forssan seudulle ensi vuonna?

Arkistokuva: Tapio Tuomela

Hämeenlinnan terveyspalveluissa on testattu kesäkuusta lähtien Omaolo-palvelun oirearviota. Nettisivulla voi täyttää oirearviokyselyn ja palvelu neuvoo kuinka vaivan kanssa pitää edetä.

– Palvelua kokeilleet ovat olleet positiivisesti yllättyneitä. Erityisesti heiltä on tullut palautetta palvelun joustavuudesta. Sähköinen resepti voi järjestyä nopeastikin, kertoo Oma Hämeen sähköisen asioinnin projektipäällikkö Ilona Rönkkö.

Luitko tämän: Uusi nettipalvelu vähentää terveysasemien jonoja ja turhia käyntejä – Hämeenlinnan terveyskeskus digitalisaation eturintamassa

Oirearviopalvelu antaa kotihoito-ohjeita, yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen tai ajanvarausoikeuden tai vakavissa oireissa voi saada kehotuksen kiiruhtaa päivystykseen. Arvion saa hengitystieoireisiin, virtsatievaivoihin ja alaselän kipuihin.

Palvelussa on myös sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioita.

Forssassa valmistelut aloitettu

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä aikoo mukaan omaoloon ja sähköisiin palveluihin.

– Toiveena on, että ensi vuoden aikana päästäisiin mukaan. Tuskin kuitenkaan vielä kevään aikana, sillä se on iso prosessi. Työ on kuitenkin jo aloitettu, mutta esimerkiksi hoitopolkujen yhdenmukaistaminen vie aikaa, toteaa FSHKY:n yhtymäjohtaja Katariina Korhonen.

Palvelun tarkoituksena on tarjota väylä luotettavaan terveystietoon ja ohjeisiin perusgooglauksen sijaan.

Rönkön ja Korhosen mukaan oirearvio auttaa, kun kyseessä on yksittäinen terveyteen liittyvä ongelma.

– Jos vaikkapa potilas epäilee ylähengitystietulehdusta, hän vastaa kyselyyn ja saa tuloksen. Sen perusteella saa toimintasuosituksen kuten itsehoito-ohjeita, sähköisen reseptin tai ajanvarausoikeuden.

Oirearvio erottelee myös ne tilanteet, jolloin on syytä suunnata päivystykseen.

Korhonen ja Rönkkö korostavat, että palvelu ei korvaa tuttua yhteyttä terveydenhuoltoon, vaan tarjoaa vaihtoehdon perinteisen puhelun ja käynnin tilalle.

– Järjestelmä purkaa osaltaan puhelinruuhkaa ja vapauttaa aikaa palveluun, Korhonen lisää.

Omaolo on vaihtoehto

Hämeenlinnassa on käynnissä vasta kokeilu, mutta yksi on Rönkön mielestä jo varmaa.

– Jatkossa yhä enemmän ihmisiä hakeutuu sähköisten terveydenhuollon palvelujen pariin. Tämä on hyvä lisä palvelutarjonnassa. Yhtä varmaa on, että aina on heitä, jotka haluavat asioida puhelimitse tai paikan päällä. Omaolo ei korvaa niitä, Rönkkö lisää.

Rönkön mukaan palvelu ei ole vielä valmis, vaan sitä kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella. Oirearvioiden määrä nousee yhteensä 15:een eri vaivaan. Myös vapaamuotoisempi oirearvio on kehitteillä niihin oireisiin, joihin ei ole valmista arvioita.

Kerran käyttänyt palaa palveluun

Jo nyt palvelu on osoittanut, että myös ikäihmiset ovat siitä kiinnostuneita.

– He ovat esimerkiksi käyneet tabletin kanssa vastaanotolla ja palvelu on asennettu siihen helposti löydettäväksi.

Kokeilulle on ollut Rönkön mukaan tyypillistä, että kerran sitä käyttäneet ovat palanneet sen pariin.

– Asiat saa siellä helposti hoidettua.

Myös terveydenhuollon ammattilaisten reaktiot kokeilussa ovat olleet positiivisia.

Omaolo -palvelun oirearviot ovat olleet asiakastestissä kesäkuusta lähtien sekä Hämeenlinnassa että Oulussa, Helsingissä, Tampereella, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä.

Omaolo tuo sähköiset sosiaali- ja terveyspalvelut entistä paremmin ulottuville. Se parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon laatua sekä helpottaa asiakkaiden tiedonsaantia ja ammattilaisten työtä.

SoteDigi kehittää valtakunnalliseksi

Omaoloa on kehitetty Espoon johdolla ja 14 kunnan ja sairaanhoitopiirin yhteistyönä valtakunnallisessa Omat digiajan hyvinvointipalvelut -hankkeessa (ODA), joka on kuulunut hallituksen kärkihankkeisiin. Viime syksynä Omaolo siirrettiin valtion sote-kehitysyhtiölle eli SoteDigille, ja se leviää vähitellen kaikkiin kuntiin ja sairaanhoitopiireihin.

ODA-projektia edelsi Hämeenlinnassa sähköinen palvelu eli kaupungin oma minunterveyteni.fi -verkkopalvelu. Minunterveyteni.fi otettiin joulukuun aikana käyttöön Janakkalan ja Riihimäen alueen terveysasemilla.

Lue myös: Sähköiset Minunterveyteni.fi-palvelut käyttöön myös Janakkalassa ja Riihimäellä

Tulevaisuudessa minunterveyteni.fi -palvelut korvautuvat vaihteittain Omaolo-palvelulla. FL