Kanta-Häme

Omasta vammasta syntyi voitokas tuoteidea – Jenni Ahtiaisen kuulokorumallisto on aloittanut maailmanvalloituksen

Jenni Ahtiainen voitti kuulokoruillaan Suomen kädentaidot uutuustuote -kilpailun.
Jenni Ahtiaisen Deafmetal-kuulokorumallistossa on monenlaisia koruja. Nyt Ahtiaisen korvissa ovat juhlakorut.

Kuulon alenemista ei ole helppo hyväksyä. Asustesuunnittelija Jenni Ahtiainenkin tiesi, että hänellä sellainen on, mutta hän ei myöntänyt asiaa itselleen. Kunnes viimein meni lääkäriin ja sai kuulokojeen.

Välittömästi hän alkoi pohtia, kuinka kuulokojeesta saisi persoonallisen ja näyttävän, jotta siitä tulisi kauniimpi ja osa pukeutumista.

Ahtiainen rakastaa nahkaa materiaalina. Se on kuin tehty kuulokojeeseen, sillä se ei pidä ääntä, kuten metalli. Laitteessa on herkät mikrofonit, jotka resonoivat helposti. Nahka on äänetön ja kevyt materiaali.

– Tein parissa päivässä itselleni kojeeseen sopivan nahkakorun ja jaoin kuvan Facebookissa.

Sosiaalinen media otti Ahtiaisen korun iloiten vastaan. Parissa päivässä päivitys tavoitti 220 000 ihmistä ja sana levisi kuulovammaisten keskuudessa.

 

Tänään alkaa Kuuloliiton ja Ahtiaisen järjestämä Mitä?-kampanja. Sen tarkoitus on rohkaista ihmisiä menemään kuulotutkimuksiin ja ennaltaehkäisemään kuulovammojen syntymistä.

Ahtiaisen mukaan kuulovammat eivät ole ainoastaan vanhojen ihmisten ongelma.

Suomessa on arvioiden mukaan 800 000 ihmistä, jotka kärsivät kuulon alenemisesta.

Ahtiaisen mukaan kuulolaitteet tehdään mahdollisimman näkymättömiksi sen vuoksi, että sen hankkimiseen liittyy häpeää.

– Kuulokorumallisto rohkaisee ottamaan kuulolaitteen käyttöön.

 

Jenni Ahtiainen on mukana myös hämeenlinnalaisessa Nahkaamo-yrityksessä, joka myy ja suunnittelee nahasta tuotteita kuluttajille ja yrityksille. Ahtiaisen panos on tuoda omaa suunnittelijaosaamistaan yritykseen.

Ahtiaisen lisäksi suunnittelijoina ovat Hanna Väinölä, Säde Sonck ja Thomas Granlund, jotka kaikki tekevät Nahkaamon materiaaleista omia mallistojaan.

– Olemme vinksahtaneet laserleikkureihin. Meillä on käytössä hienoja tulostimia, joilla saa luotua kuoseja nahkoihin.

Nahkaamo työllistää lievästi kehitysvammaisia. Ahtaisen mukaan yritys onkin sosiaalisen puolen design-yritys.

– Tavoite on tuoda muotimaailmaa lähemmäksi tavallista ihmistä eli näyttää pinnallisuuden sijaan Nahkaamon asiakkaille ihmisten todellinen monimuotoisuus ja tasa-arvoisuus terveydentilasta tai ulkonäöstä riippumatta.

Jenni Ahtiainen

Lähtöisin Porista. Asuu nykyään Hämeenlinnassa.

Opiskellut ensin hitsaajaksi, jonka jälkeen opiskellut Taideteollisessa korkeakoulussa.

Perhe: mies, Kanta-Hämeen keskussairaalan viestintäpäällikkö Iisakki Kiemunki, yksi oma lapsi.

Tuli tunnetuksi Gtie-yrityksestään, joka tekee edelleen kaulavaatteita. Niitä on nähty muun muassa Ville Valolla, Duudsoneilla, Michael Monroella Marilyn Mansonilla, Snoop Doggilla ja Bonolla. Nykyään suunnitteluprojekteja on siellä täällä. Työstää muun muassa omaa Deafmetal-kuulokorumallistoa, akryylivalaisimia ja työskentelee Nahkaamon suunnittelijana.

Kuulokoruja osoitteessa: www.deafmetal.store

 

Juttua korjattu 26.11.2018 klo 7.46. Korjattu lasertulostin-termi oikeaksi ja Marilyn Mansonin nimi.

Päivän lehti

28.1.2020