Kanta-Häme Hämeenlinna

Omat ostot -palvelulla kuluttaja voi seurata, kuinka monta muovikassia on kantanut kotiinsa

SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae kertoo, että palveluun ollaan kehittämässä asiakkaiden toivomaa perhekohtaista näkymää.
Aihekuva.

S-ryhmä avasi viime vuoden lokakuussa Omat ostot -verkkopalvelun, jossa kuluttajat voivat käydä katsomassa tekemänsä bonusostokset.

Verkkopalvelussa voi seurata Prisma-, S-market-, Sale-, Alepa- sekä Kodin Terra -ketjuissa tekemiään ostoksia. Lähipäivinä palvelusta on nähtävissä myös ABC-ketjussa tehdyt ostokset.

SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae kertoo, että palvelussa oli tammikuun lopulla reilut 70 000 käyttäjää.

– Se on hyvä määrä palvelulle, josta ei ole vielä paljoakaan melua pidetty, Malmirae toteaa.

 

Palvelu on hänen mukaansa luonnollinen jatkumo muutama vuosi sitten S-ryhmän lanseeraamalle sähköiselle kassakuitille.

– Tieto, joka ostoskuiteilla on herää henkii ja näyttää havainnollisesti asiakkaalle ostokäyttäytymisestä mielenkiintoisia asioita. Kyselyiden perusteella olemme saaneet asiakkailta sen kuvan, että oma ostokäyttäytyminen. kiinnostaa heitä.

Malmirae nostaa esille muovipussien sekä kasvisten ja hedelmien vuosittaiset ostomäärät. Niistä on vaikea muodostaa käsitystä ilman kirjanpitoa. Ostettujen muovipussien saldo oli tarkistettavissa palvelusta viime syksystä lähtien sekä kasvisten, vihannesten ja hedelmien määrät tammikuusta lähtien.

Malmirae kertoo, että palvelua ollaan muokkaamassa niin, että kuluttaja voisi seurata myös ostamiensa kotimaisten tuotteiden määrää tai kotimaisuusastetta.

Sivustolle kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla ja kuluttaja näkee palvelusta kaikki henkilökohtaiset ostotiedot. Ostoja ei voi tarkastella talouskohtaisesti.

– Parhaillaan suunnitellaan, miten palveluun saataisiin mukaan perhekohtaiset näkymät. Samaan jääkaappiinhan ruoka ostetaan, riippumatta kuka kaupassa käy. HÄSA.