Kanta-Häme Hämeenlinna

Autojen yksityisleasing kasvattaa suosiota Hämeenlinnassa: “Myynnistä noin viidennes tulee yksityisleasingista”

Autojen yksityisleasingin etuina ovat vaivattomuus ja riskittömyys, mutta arvonlisäverohaitta syö kilpailukykyä osamaksukauppaan verrattuna.
Tuore autonomistaja Alexander Temonen ja myyjä Markus Mäkitalo tutkailevat Temosen uutta kulkupeliä. Temonen ei ollut tietoinen auton hankinnassa yksityisleasingin mahdollisuuksista. Kuva: Riku Hasari
Tuore autonomistaja Alexander Temonen ja myyjä Markus Mäkitalo tutkailevat Temosen uutta kulkupeliä. Temonen ei ollut tietoinen auton hankinnassa yksityisleasingin mahdollisuuksista. Kuva: Riku Hasari

Muutaman vuoden aikana yksityisleasingin suosio on kasvanut Hämeenlinnassa kokoajan vaihtoehtoisena muotona perinteiselle auton ostamisella, kertovat myyntipäällikkö Markus Mäkitalo Autokeskuksesta ja autotalon johtaja Mika Koskinen Länsiautosta.

– Kiinnostusta on hirveästi. Yksityisleasing on tulevaisuutta. Olemme selvästi menossa yleiseurooppalaiseen suuntaan, kun omistamisen ihanuudesta pääsemme eroon, Koskinen tarkentaa.

Molemmat autokauppiaat vakuuttavat, että kiinnostus on realisoitunut myös todellisiin ostomääriin. Mäkitalo ei osaa lukumääriä tai prosenttiosuuksia ilman tilastoja kertoja.

– Myynti on kasvanut selkeästi. Kun tarjonta on kasvanut, niin kuluttajat tietävät tuotteen paremmin ja osaavat sitä paremmin kysyä.

Koskinen arvelee, että Länsiauton myynnistä noin 20 prosenttia tulee tällä hetkellä yksityisleasingista.

Uusi ostamisen muoto ei ole pelkästään nuorien aikuisten suosiossa.

– Kolmekymppisten lisäksi esimerkiksi eläköityvillä, joilla on ollut työsuhdeauto käytössä koko ikänsä, ei ole totuttua tarvetta omistaa autoa, Koskinen kertoo.

 

Omistamisen kulttuuri on Suomessa syvällä selkärangassa, oli kyse asunnoista tai autoista, arvioi ALD Automotiven myyntijohtaja Anssi Rinne.

– Rekisteriotteessa on pitänyt lukea oma nimi. Se on ollut kunnia-asia, mutta nyt maailma muuttuu, Rinne kuvailee.

ALD Automotive tarjoaa autojen leasingiä yrityksille ja yksityishenkilöille. Leasing tarkoittaa pitkäaikaista vuokraamista. Autoissa yksityisleasing ei ole ottanut Suomessa tulta, toisin kuin muissa Pohjoismaissa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna 561 autoa yksityisleasingiin. Toissa vuonna määrä oli 335, joten kasvua kertyi 67 prosenttia.

Rinteen mukaan tänä vuonna yksityisleasing on kasvanut 200 prosentin vauhtia, ja vauhti kiihtyy koko ajan.

– Odotan vuoden loppuun mennessä erittäin merkittävää kasvua. Voidaan mennä jopa yli 500 prosentin verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan, Rinne arvioi.

Kasvusta huolimatta yksityishenkilöille liisattujen autojen määrä on kuitenkin mitätön verrattuna koko autokauppaan, sillä viime vuonna Suomessa rekisteröitiin yli 120  000 uutta henkilöautoa.

 

Kulttuurin ohella yksityisleasingin tiellä on hinta. Syynä on arvonlisävero, sillä Suomessa leasing tulkitaan palveluksi.

– Meillä on leasingissä alv-haitta verrattuna osamaksuun, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Suomessa leasing tulkitaan palveluksi, jota arvonlisävero koskee. Sen sijaan osamaksukauppaa alv ei koske.

– Yksityisleasingtuote on hyvin hintasensitiivinen. Olemme huomanneet, että kun tiettyjen euromäärien alle päästään, niin se on hyvin pienestä kiinni, milloin kauppa käy ja milloin ei, Rinne kertoo.

Traficomin mukaan viime vuoden lopussa yksityishenkilöiden liisaamien henkilöautojen kanta oli 1  688 autoa. Kesäkuun lopussa se oli noussut 2  448:aan. Kuva: Riku Hasari
Traficomin mukaan viime vuoden lopussa yksityishenkilöiden liisaamien henkilöautojen kanta oli 1  688 autoa. Kesäkuun lopussa se oli noussut 2  448:aan. Kuva: Riku Hasari

Leasingsopimuksista löytyy suppeampia ja laajempia vaihtoehtoja. Esimerkiksi huollot eivät välttämättä sisälly sopimukseen – huoltoväli ei edes aina täyty, jos sopimus on lyhyt ja kilometrimäärä pieni.

Yksityisleasing solmitaan tavallisesti 2–4 vuodeksi, ja auto palautuu liikkeelle, kun sopimuskausi päättyy. Sopimukset sisältävät ennalta sovitun 10  000–30  000 kilometrin ajomatkan vuodessa.

Tarjolla on lisäksi käytettyjen autojen leasingiä. Rinne kertoo, että myös käytettyjen autojen liisaaminen lisääntyy nopeasti.

 

Muissa Pohjoismaissa yksityisleasingin suosio on noussut 30 prosentin tasolle. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Rissan mukaan Suomessa yksityisleasingiä haittaa autovero. Ruotsissa autoveroa ei ole.

– Tämä on pääsyy, miksi se (yksityisleasing) ei ole Suomessa valtaisasti yleistynyt, kun Ruotsissa yksityisleasing on lähtenyt todella voimakkaaseen kasvuun, Rissa arvioi.

Myös myyntijohtaja Rinteen mukaan autovero haittaa yksityisleasingin yleistymistä.

– Kun Suomi on korkean autoverotuksen maa, niin emme pääse niin kilpailukykyisiin kuukausieriin kuin muilla markkinoilla, Rinne kertoo.

Traficomin mukaan viime vuoden lopussa yksityishenkilöiden liisaamien henkilöautojen kanta oli 1  688 autoa. Kesäkuun lopussa se oli noussut 2  448:aan

Samassa ajassa yritysten liisaamien henkilöautojen kanta kohosi 54  000:sta yli 56  000:een. Yhteensä liisattuja autoja oli kesäkuun lopussa yli 90  000, sillä henkilöautojen lisäksi leasing on rahoitusvaihtoehto myös paketti-, kuorma- ja linja-autoille.

– Yritysten autopolitiikat ohjaavat hyvin vahvasti pienipäästöisiin ja pienikulutuksisiin autoihin, Rinne arvioi. STT/HäSa