Kanta-Häme Hämeenlinna

Onko avokonttoreiden aika ohi? Selvitimme, miltä koronan jälkeinen työelämä näyttää

Työntekijät ovat oppineet etätöihin ja se heijastuu nyt toimistotilojen suunnitteluun.
Palkeet on valtion virasto, jossa etätyötä jatketaan elokuun loppuun. Suunnitelmaa hallittuun työhönpaluuseen työstetään parhaillaan. Kuvassa palkkapalvelusihteeri Maarit Pyrhönen.

Poikkeustilanne vauhdittaa toimistotilojen muutosta.

Toimistokalusteiden valmistaja Martela ennustaa, että tulevaisuuden työelämä rakentuu hybridityön varaan, jossa koti on yksi työnteon paikka toimiston rinnalla.

– Etätyöhön oppiminen asettaa työympäristön aivan uuteen valoon, sanoo Martelan työympäristökehittämistiimin vetäjä Eeva Terävä.

Monet työnantajat ovat tilanneet työntekijöilleen ergonomisia työpisteitä etätyösuositusta varten, mutta moni onkin todennut kotityöpisteen hyväksi pysyväksi ratkaisuksi.

Etätyösuosituksen päättyessä elokuussa työnantajat joutuvat miettimään, kuinka töihinpaluu järjestetään. Koronakriisin jälkeen avokonttoreiden ja -toimistojen merkitystä joudutaan uudelleenarvioimaan.

Lue lisää aiheesta: Kaupungintalon työntekijät muuttavat Wetterin avokonttoriin

Toimistosta ”viihtyisä kohtaamisen paikka”

Yrityksissä ei välttämättä tarvita enää niin isoja tiloja kuin aiemmin, mikäli etätyö lisääntyy pysyvästi.

Toimistolla ei tulevaisuudessa enää vietetä niin paljon aikaa, koska työnteon on huomattu sujuvan kotonakin. Esimerkiksi omista työpisteistä voitaisiin siksi ainakin osittain luopua.

– Toimisto voisi olla enemmän viihtyisä kohtaamisen paikka, Terävä kertoo.


Tarve pienille neuvottelutiloille ja puhelinkopeille lisääntyy verkkokokousten yleistyttyä.


Martelalla ei uskota, että korona toisi lopun avokonttoreille.

– Tuntuu kaukaiselta ajatukselta, että nyt painettaisiin paniikkinappulaa ja rakennettaisiin seiniä ihmisten ympärille.

Työhuoneisiin paluu olisi vaikeaa niiden vaatimien investointien ja tilantarpeen takia. Sen sijaan avokonttoreissa tarve pienille neuvottelutiloille ja puhelinkopeille lisääntyy verkkokokousten yleistyttyä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Toimitusjohtaja Tuija Kuivalaisen (vas.) mukaan keväällä saatuja oppeja hyödynnetään uusien etätyöskentelyohjeiden laatimisessa Palkeilla. Toimistolla oli työskentelemässä myös palkkapalvelusihteeri Maarit Pyrhönen.

Työkavereita on etätöissä kaivattu

Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet siirsi valtaosan Hämeenlinnan noin 260 työntekijästään etätöihin nopeasti maaliskuussa. Samalla otettiin käyttöön joustava työaika, mikä koettiin lapsiperheissä tervetulleena.

– Monia jännitti, miten etätyö onnistuu, mutta tulikin iloisia yllätyksiä työn sujuvuudesta, HR-kehityspäällikkö Pia Jaakkola kertoo etätyökyselyn tuloksista.

– Kyselyssä tuli esille, että sosiaalista kanssakäymistä työkavereiden kanssa kaivattiin. Toisaalta moni vastasi, että pystyy keskittymään työhön paremmin, kun ympäröivä hälinä on jäänyt pois.

Palkeilla hankittiin taukoliikuntaohjelma etätyötä tekevien vetreyttämiseksi ja työntekijöille annettiin kotona käytettäväksi lisänäyttöjä, työtuoleja ja rullahiiriä.

Tuoleja pois neukkareista

Martelalla on tehty analyysi siitä, millaisia asioita työympäristöissä pitäisi huomioida etätyövaiheen päättyessä.


Työn järjestelyjä saatetaan monessa yrityksessä pohtia kokonaan uudestaan.


Lyhyen aikavälin muutoksia voidaan tehdä toimistokalusteita siirtelemällä. Nopeasti toteutettavia ratkaisuja ovat esimerkiksi työpisteiden välimatkojen lisääminen ja tuolien poistaminen neuvottelutiloista.

– Ei olla niin ahtaasti kuin aikaisemmin ja poistetaan pullonkauloja, joissa ihmiset joutuisivat lähikosketukseen, Terävä kertoo.

Pidemmällä aikavälillä työn järjestelyjä saatetaan monessa yrityksessä pohtia kokonaan uudestaan. HÄSA

Päivän lehti

8.8.2020