Kanta-Häme

Onko Nordean tietopyyntö huijausta? – Pankki voi pyytää myös hymyilemään selfiessä

Kuvituskuva. Kuva: tomi vuokola
Kuvituskuva. Kuva: tomi vuokola

Nordean asiakas kummastelee pankin lähettämää tietopyyntöä.

Kirje on otsikoitu ”Tarvitsemme apuasi henkilötietojesi päivittämiseen”. Asiakasta pyydetään toimittamaan kopio voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta joko postitse tai Omapostin kautta. Muussa tapauksessa pankkipalveluita tullaan rajoittamaan esimerkiksi estämällä pankkikortin käyttö.

Satu Ryynänen Nordean viestinnästä, onko kyseessä huijausviesti?

– Kyseessä on aito Nordeasta tullut kirje asiakastietojen päivityksestä.

Ammattimaisia huijausviestejä on ollut viime aikoina paljon liikkeellä. Mistä voi tietää, onko pankin yhteydenotto aito?

– Pankki ei koskaan kysy korttitietoja, tunnuslukuja tai verkkopankkitunnuksia soittamalla, tekstiviestinä tai sähköpostitse. Jos yhteydenoton aitous epäilyttää, on ensin hyvä olla pankkiin yhteydessä asian tarkistamiseksi.

Onko tästä kirjeestä tullut yhteydenottoja?

– Olemme saaneet jonkin verran yhteydenottoja asiakaspalveluun. Ihmiset ovat selkeästi tietoisia erilaisista huijauksista ja haluavat varmistaa, etteivät anna henkilötietojaan väärille tahoille.

Miksi pankki pyytää kopiota henkilöllisyystodistuksesta?

– Suomalaisilla pankeilla on lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Pankkien on noudatettava asiakkaan tuntemista koskevia toimia koko asiakassuhteen ajan ja pidettävä asiakkaan tuntemistiedot ajantasaisina. Tämän vuoksi tarkistamme säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Teemme tämän myös väärinkäytösten estämiseksi.

Miksi tietoja pyydetään postitse tai Omapostin kautta?

– Omaposti on pankin suojattua yhteyttä käyttävä viestintäkanava, joka täyttää kaikki pankkiasioinnin tietoturvavaatimukset. Siihen tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Tarjoamme kirjepostia vaihtoehtoisena tapana toimittaa tarvittavat tiedot, sillä aivan kaikki asiakkaamme eivät käytä sähköisiä viestintäkanavia.

Onko Nordealla käytössä muita keinoja asiakkaan tunnistamiseen?

– Joidenkin Nordean mobiilipankkia käyttävien asiakkaiden on mahdollista antaa nämä päivitettävät tiedot ottamalla sähköisellä työkalulla kuvat passista ja itsestään (asiakkaille tulee mobiilipankkisovellukseen tästä kutsu). Asiakkaan on liikuteltava päätään puolelta toiselle, jotta näemme, ettei kyseessä ole vain kuvasta otettu kuva. Tästä syystä työkalu myös pyytää kuvattavaa hymyilemään. Kuvia otetaan kolme, joista työkalu tallentaa yhden. HäSa

Päivän lehti

5.8.2020