Kanta-Häme

Onko oikein, että Kelan puhelinpalvelun jonottaminen maksaa? 

Eduskunnan oikeusasiamies on pyytänyt Kelalta selvitystä Kelan toimeentulotuen puhelinpalvelun jonottamisen maksullisuudesta. Selvityspyynnön taustalla ovat kymmenet kantelut, joita oikeusasiamiehelle on tullut asiasta.

Eduskunnan oikeusasiamiehen esittelijäneuvos Tapio Räty vahvistaa Lännen Medialle, että selvityspyyntö koskee sitä, miten Kela suhtautuu siihen, että jonottamisen maksullisuudesta koituu asiakkaalle ylimääräisiä kustannuksia.

Lisäksi oikeusasiamies on Rädyn mukaan pyytänyt Kelalta selvitystä puhelinpalvelujen ruuhkautumisesta. Toistaiseksi oikeusasiamies ei ole esittänyt Kelalle ehdotusta jonottamisen maksullisuuteen liittyen.

– Olemme pyytäneet Kansaneläkelaitokselta selvitystä ja kannanottoa, mihin toimenpiteisiin se mahdollisesti ryhtyy. Sen jälkeen apulaisoikeusasiamies [Jussi] Pajuoja arvioi, mihin toimenpiteisiin pitää mahdollisesti ryhtyä, Räty kertoo.

Oikeusasiamiehellä on aikaisempi, odotusajan maksullisuutta koskeva ratkaisu esimerkiksi verottajan toiminnasta vuodelta 2004. Silloisen apulaisoikeusasiamiehen Petri Jääskeläisen ratkaisussa todetaan, että ”verohallinnon puhelinneuvonta ei siitä asiakkaille aiheutuvien ylimääräisten kustannusten takia täytä perusoikeutena olevaan hyvään hallintoon kuuluvaa ja hallintolaissa nimenomaisesti säädettyä neuvonnan maksuttomuuden vaatimusta”.

Räty ei ota kantaa siihen, onko verottajaa koskeva ratkaisu identtinen Kelan tilanteen kanssa.

– Olemme pyytäneet selvitystä ja huhtikuun loppuun mennessä annamme ratkaisun ja tiedotamme asiasta, hän sanoo.

Rädyn mukaan oikeusasiamies on käynyt asiasta alustavia keskusteluja Kelan kanssa eilen keskiviikkona.

Kela kertoo verkkosivuillaan, että puhelu Kelan palvelunumeroon maksaa kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksun, matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksun ja ulkomailta soitettaessa kyseenomaisen ulkomaanpuhelumaksun verran. Sivuilla todetaan, että hinta koskee myös jonottamista, ja että maksut määräytyvät soittajan operaattorin hinnaston mukaan.

”Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 020-alkuiset puhelut siihen”, Kela kertoo sivuillaan.

 

Päivän lehti

28.5.2020