Kanta-Häme

Onko vasta lisäraide avain onneen?

VR pääsi yllättämään hämeenlinnalaiset viime viikolla niin sanotusti housut kintuissa.

Päätöksen, joka hävittää kaupungista kesäkuun alusta lähtien yhteensä 14 päivittäistä junavuoroa, on koettu paitsi hankaloittavan matkustamista, myös sotivan täysin kaikkia kaupungin kasvu- ja kehittymispyrkimyksiä vastaan.

Myös Suomen kasvukäytävä -verkoston projektijohtaja Anna-Mari Ahonen totesi tuoreeltaan, että VR:n päätös vetää aikaansaadulta yhteistyöltä rankasti mattoa alta. (HäSa 4.5.)

Mitä mahdetaan VR:n aikataulu-uudistuksesta tuumata Tampereella, missä Helsingin ja Tampereen väliset nopeat junayhteydet ja tiheät taajamajunat ovat olleet julkilausuttuja tavoitteita jo pitkään? Entä miten ahkerasti tamperelaiset ovat olleet VR:ään yhteydessä junavuorojen nopeuttamiseksi?

Suomen kasvukäytävä -neuvottelukunnan varapuheenjohtaja toimiva Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen kiitää kevätkiireissään niin mahdotonta vauhtia, ettei Hämeen Sanomat onnistunut häntä tavoittamaan. Loppujen lopuksi puhelimitse tavoittuu Tampereen kaupunkikehitysryhmän johtaja Kari Kankaala:

– Päätös tuli meille varmasti samanlaisena yllätyksenä kuin Hämeenlinnallekin. VR:n johto kävi kevättalvella kertomassa suunnitelmista ja vuorojen nopeuttamisesta. Emme ole itse olleet asiassa aloitteellisia, vaikka yleinen edunvalvontatavoitteemme onkin Tampere–Helsinki-välin tehostaminen. Tässä tosin teemme tiivistä yhteistyötä Hämeenlinnan kaupungin kanssa.

Kankaalan mukaan Tampereen ja Hämeenlinnan isot intressit ovat yhteneväiset, eikä ristiriitaa kaupunkien välillä ole.

Tampereen tavoitteena on kuitenkin vielä nykyistä nopeammat junayhteydet.

– Jos vielä joskus pääsemme siihen, että Tampere–Helsinki-väli saataisiin nopeutettua tuntiin, syntyisi koko Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-välistä yksi yhtenäinen työssäkäynti- ja asuinalue.

Realismia on kuitenkin se, että niin pitkään, kuin Tampereen ja Helsingin välillä on vain kaksi raidetta, ei kaikkea voi saada.

Jos nykyisellä raidemäärällä halutaan nopeita yhteyksiä, tarkoittaa se liikenteen tulppana olevan taajamajunaverkoston karsimista. Näköjään se tarkoittaa myös sitä, ettei kaikilla junilla ole aikaa pysähtyä Hämeenlinnassa.

Kolmannesta junaraiteesta on keskusteltu pitkään, ja etenkin Tampereen haaveissa lisäys elää vahvana.

Maakuntajohtaja Esa Halme Pirkanmaan liitosta totesi Helsingin Sanomien haastattelussa (24.2.), ettei muodollista estettä raiteen rakentamiseksi ole, vaan valtio voisi tehdä milloin tahansa päätöksen raiteen rakentamiseksi.

Muodollista estettä ei ehkä ole, mutta kuinka realistinen toive on nykyisessä säästökurimuksessa? Pirkanmaan liiton arvion mukaan raiteen hinnaksi tulisi noin 300 miljoonaa euroa.

Niin pitkään kuin kolmatta raidetta ei ole, on tyydyttävä kompromisseihin.

Hämeenlinnan kaupunginjohto tapaa VR:n johtoa ensi viikolla keskustellakseen vielä aikataulu-uudistuksesta.