Kanta-Häme

Onnettomuus voi tapahtua missä vain

Tällä viikolla Helsingissä ja Tampereella lasten kuolemiin johtaneet suojatieonnettomuudet ovat nostattaneet keskustelun liikenneturvallisuuden heikkenemisestä.

Hämeenlinnassakin viime vuonna onnettomuustilastot lähtivät monen laskuvuoden jälkeen taas hienoiseen nousuun. Suojateillä tapahtuneita onnettomuuksia kaupungin käyttämä tilastointijärjestelmä ei erottele, mutta kuolemaan johtaneita tapauksia oli viime vuonna neljä kappaletta, mikä on tuplasti viime vuosien keskiarvoon nähden.

– Siitä ei voi kuitenkaan johtopäätöksiä vielä tehdä, sillä kyse voi olla tilastollisesta sattumasta. Määrät ovat liian pieniä, minkä vuoksi alalla seurataan viiden vuoden keskiarvoa, kertoo kaupungin liikennesuunnittelija Minna Aakkula.

Aakkulan mukaan tilastojen perusteella mitään erityisen vaarallisia suojateitä kaupungista on vaikeaa nimetä. Onnettomuus voi tapahtua käytännössä missä vain ja tilastojen perusteella niitä tapahtuu eniten silloin, kun olosuhteet ovat näkyvyyden kannalta hyvät ja tien pinta kuiva.

– Seuraamme tilastoista onnettomuuksien kasautumispisteitä ja palautetta asukkailta tulee myös paljon, etenkin näin koulujen alkamisaikaan. Niiden perusteella liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä yritetään ohjata pahimpiin paikkoihin, Aakkula sanoo.

Onnettomuuksien vähentämisellä on myös merkittävää taloudellista vaikutusta, sillä kaupungille koituu vuosittain onnettomuuksista arviolta 7,6 miljoonan euron menot.

Esimerkiksi Pirkanmaalla ollaan kokeilemassa suojatieturvallisuutta parantavia uuden tyyppisiä materiaaleja ja teknologiaa. Suojatiemerkkejä uusitaan heijastavammiksi, asfalttiin upotetaan jyrsimällä näkyvyyttä parantavia LED-valoja ja asennetaan Välkky Sign -suojatiemerkkejä. Niissä on liiketunnistimet, jotka saavat merkin välkkymään, kun jalankulkija astuu suojatielle.

Hämeenlinnassa ei ole ainakaan toistaiseksi lähdetty futuristisiin kokeiluihin, vaan satsataan pääasiassa keskikorokkeellisiin suojateihin vilkkailla pääkaduilla. Tänä vuonna sellainen on jo rakennettu Ahveniston koulun lähelle Turuntielle ja parhaillaan Aulangontielle Sairionrannan kohdalle tehdään vastaavaa.

– Tien ylittäminen kahdessa osassa parantaa turvallisuutta merkittävästi. Ensi vuonna vuorossa olisi Poltinahontie Salen kohdalla, jos investointirahoja ei budjetista pyyhitä pois, liikennesuunnittelija Aakkula kertoo.

Merkittävä liikenneturvallisuutta parantava hanke on myös Loimalahdentien ja Aleksis Kiven kadun liittymä, johon on tarkoitus asentaa liikennevalot ja rakentaa alikulku.

Aakkula kaipailee liikenneturvallisuutta parantaviin investointeihin lisää korvamerkittyä rahaa. Nykyisin budjetissa on 50 000 euron määräraha, joka käytetään lähinnä liikennemerkkien parantamiseen. Ensi vuoden kohde on Lammi, jonne on tarkoitus rakentaa muun muassa hidastetöyssy, sulkupuomeja ja ajan tasaistaa liikennemerkitystä.

– Lammin jälkeen vuorossa on sitten Iittala. HäSa

Päivän lehti

8.4.2020