Kanta-Häme

Onnibus saneli uudet pelisäännöt

Halpabussiyhtiö Onnibussin rantautuminen Hämeenlinnaan jouduttaa muita bussifirmoja parantamaan palveluitaan.

– Meidät on otettu erittäin hyvin vastaan. Yleensä ihmiset heräävät tuloomme hitaasti, mutta täällä on heti ensimmäisestä päivästä asti ollut paljon väkeä pysäkillä. Tämä on jopa historiallista, Onnibussin markkinointipäällikkö Pekka Ruuska äimistelee.

Onnibus juhli uutta pysäkkiään viime perjantaina kauppakeskus Goodmanissa ja Hämeenlinnan torilla.

Muissa bussiyhtiöissä ei ole jääty tuleen makaamaan.

Expressbus tuo Paunun Tampere-Helsinki-Hämeenlinna-välille neljä uutta bussia. Niissä on muun muassa latauspistokkeet puhelimille ja läppäreille sekä välipala-automaatti.

Väinö Paunu oy:n toimitusjohtaja Martti Paunun mukaan linja-autojen uudistaminen on Expressbussin normaali toimenpide, eikä suoranaisesti liity vallitsevaan kilpailutilanteeseen.

– Uusia linja-autoja hankitaan sen verran, että kaikkien liikenteessä olevien autojemme keskimääräinen ikä pysyy noin viidessä vuodessa, Paunu kertoo.

Yksi upouusi bussi maksaa vajaan 300 000 euroa. Hinta riippuu siitä, millaiset varusteet bussiin tilataan.

Paunun mukaan yrityksen kilpailuvaltti on ehdottomasti istumatilan väljyys. Hän uskoo, että asiakas olisi valmis maksamaan muutaman lisäeuron väljemmästä matkustustavasta.

– Katsotaan, kuinka tässä kisassa käy, Paunu lataa.

Nettilippujen ostaminen Paunun busseihin on vielä melko nihkeää. Lipun voi yhä ostaa kuljettajaltakin, ja suoraan autoon tuleva asiakas saa edelleen istahtaa mille tahansa vapaalle penkille.

Kaikkiin Expressbussin autoihin eli myös Paunun busseihin on vastikään tuotu ilmainen langaton verkko.

– Jokainen voi nähdä omin silmin yhden tärkeistä asiakasryhmistämme. Menee vain ulos ja katsoo, ketkä kaikki räpläävät älypuhelimia kävellessään, Paunu toteaa.

VR:n tytäryhtiö Pohjolan liikenne noudattaa rautateiden linjaa. Yhtiö nopeuttaa vuorojaan Tampere-Helsinki-välillä, mutta aikoo myös tehdä useampia pysähdyksiä. Hämeenlinnan uusi pysäkki on Goodmanin edessä Turuntiellä.

Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko selittää mahdottoman kuuloista yhtälöä.

– Mitään taikatemppuja ei ole tehty. Laitoimme aikataulut sille mallille, ettei varmasti myöhästellä. Siten pystyimme ottamaan lisäpysäkit käyttöön.

Kalustollakin voi kilpailla. Pohjolan liikenteen autoissa on infotaulut, joista voi reaaliaikaisesti seurata matkan etenemistä, säätietoja ja teksti-tv:tä. Lentokenttäyhteyksillä ruudulta voi seurata lentokoneiden aikatauluja.

Pohjolan liikenne järjestää elokuussa kuljetuksia Tampereen Blockfest -musiikkitapahtumaan. Festarikyyditysten vetovoima on huomattu Paunullakin. Se järjestää kuljetuksia Kantolan tapahtumapuistossa 29. kesäkuuta järjestettävään Iron Maidenin konserttiin.

Diginatiiveja asiakkaita tavoitellaan Pohjolan liikenteenkin suunnalta.

– Nuorissa on tulevaisuutemme. Toivottavaa olisi, että nuoret sitoutuisivat jo varhain käyttämään julkista liikennettä. Haluamme siksi tulla näkyviksi heidän keskuudessaan.

Kiristyvä kilpailu bussiyhtiöiden kesken ilahduttaa Pekka Ruuskaa.

– Nyt kun kentälle on tullut lisää säpinää, niin mannaa sataa kyllä kaikkien laareihin. Tärkeintä olisi saada joukkoliikenteen käyttöaste nousemaan lisää.

Onnibus sai toukokuun lopussa ely-keskukselta luvan pysähtyä Hämeenlinnassa. Onnibus on käyttänyt Eureninkadun pikavuoropysäkkiä 6. kesäkuuta alkaen.

Ruuskan mukaan lupia on yritetty saada ennenkin, mutta vasta nyt ely-keskus myöntyi. Ruuska uskoo, että junavuorojen tuntuva vähennys Hämeenlinnassa on osaltaan vaikuttanut päätökseen. HÄSA

Päivän lehti

25.1.2020