Kanta-Häme

Operaatio prinsessa kutsuu kulttuuripolulle

– Vihdoin meillä on taas lastennäytelmä isolla puolella! Edellinen, Kuuvasmaa, oli ohjelmistossa yhdeksän vuotta sitten, riemuitsee Riihimäen teatterin näyttelijä Maija Siljander.

Päiväkotilapset ja alakoululaiset auttavat tänä keväänä prinsessa Gunillaa ratkaisemaan yhä uudelleen, mikä on prinsessan tärkein tehtävä. Yleisö ohjaa ja neuvoo prinsessaa, joten jokainen näytäntö on erilainen.

Näytelmä Operaatio prinsessa toimii Riihimäellä kulttuuripolun pilottina, joten sen pääsee katsomaan jokainen kaupungin ensimmäisen luokan oppilas.

Nyt saa teatterissa puhua

Operaatio prinsessan käsikirjoittajat Olka Horila ja Mari Lehtonen lupaavat, että prinsessa Gunilla, Ruusunen, Tuhkimo, Lumikki, kuningatar, Gunillan sisar ja palvelija juttelevat erikseen jokaikisen katsomossa istuvan kanssa. Jokaiselta lapselta pyydetään apua ja neuvoja. Siksi katsomoon otetaan kerralla vain 80-päinen yleisö.

– Aikuiset eivät saa antaa näyttelijöille neuvoja. Vain lapset saavat keksiä prinsessalle neuvoja, joista jokainen on yhtä tärkeä. Prinsessa joutuu kuitenkin valitsemaan ehdotuksista yhden, kertoo ohjaaja-käsikirjoittaja Olka Horila.

Mikä on oikein ja mikä tärkeää?

Näytelmässä on kysymys valinnoista, joita prinsessan lisäksi jokainen joutuu elämässä tekemään. Mikä on prinsessan tai ihmisen tärkein tehtävä? Käsikirjoittajat ovat pureutuneet tärkeään kysymykseen, johon haetaan yleisön kanssa rohkeasti vastauksia.

Olka Horila ja Mari Lehtonen tuntevat yleisönsä yli 15 vuoden kokemuksen perusteella. He ovat tehneet ja tutkineet vuorovaikutteisia lastennäytelmiä opiskeluajoistaan lähtien.

– Vaikeiden filosofisten, eettisten ja moraalisten kysymysten käsittely on lasten kanssa oikeastaan helppoa. Alle 10-vuotiailla on korkea moraali. Heillä on erittäin vahva oikeudenmukaisuuden taju. Ero oikean ja väärän ratkaisun välillä on heille selkeä.

Vuorovaikutteinen näytelmä arvostaa lapsien ehdotuksia. Satunäytelmän henkilöt miettivät ja punnitsevat ääneen kaikkien neuvoja ja mielipiteitä, kunnes joku valitaan.

– Jos jollekin pleikkari-peli on tärkeintä elämässä, se on yhtä hyvä vastaus kuin muutkin. Ehkä äitinä en ajattele niin, mutta näytelmä ei arvota ehdotuksia paremmuusjärjestykseen, Olka Horila sanoo.

Kaikki lasten ajatukset ovat tärkeitä

Näytelmän juoni pysyy kiinteänä esityksestä toiseen, mutta arvoihin, etiikkaan ja moraaliin liittyvät pohdinnat vaihtelevat sen mukaan, mitä lapset miettivät. Näytelmä muuttuu myös sen mukaan, istuuko katsomossa 5–7-vuotiaiden vai 8–10-vuotiaiden joukko.

Vanhemmat lapset joutuvat ratkomaan vaikeampia kysymyksiä kuin pienemmät, jotka saavat valita vaihtoehdoista. On helpompaa valita herkku porkkanaraasteen ja perunamuusin välillä kuin tehdä omia ehdotuksia.

Näyttelijä-käsikirjoittaja Mari Lehtonen näyttelee Operaatio prinsessassa prinsessa Gunillaa.

– Vuorovaikutteisessa näytelmässä tarvitaan avaraa sydäntä, taitoa arvostaa kaikkien mielipiteitä. On oltava tiukasti mukana hetkessä ja reagoitava lasten ehdotuksiin. Toisaalta, se tulee kuin ilmaiseksi, kun lapset pitävät väkisin näyttelijän kiinni hetkessä.

Perinteisiin näytelmiin verraten vuorovaikutteisessa näyttelijän mielessä ei ehdi edes häivähtää mikään oma ajatus. Ajatukset eivät harhaudu omille poluilleen. Lasten reaktiot heijastuvat heti näytelmään.

– Jos lapsissa leviää pelko, sitä tasoitellaan heti. Äänen voimakkuutta pienennetään tai näyttelijät keventävät ja rauhoittavat tunnelmaa. Jos yksittäinen lapsi itkee, joku näyttelijöistä voi lähteä istumaan hänen luokseen, kertoo Olka Horila.

Kun katsomo täyttyy isommista lapsista, näytelmän on pidettävä yleisön mielenkiinto otteessaan. Rauhattomuus viestii, että tarvitaan lisää jännitteitä ja tempoa, ettei lasten keskittyminen herpaannu. (HäSa)

Operaatio Prinsessan ensi-ilta on 7. helmikuuta Riihimäen teatterissa. Näytelmää esitetään päiväkodeille ja koululaisille 10 kertaa. Viisi näytöstä myydään yleisölle.