Kanta-Häme

Opetuslupalaisenkin ajokortilla monta hintaa

Ajokortin suorittaminen opetusluvalla uudistui vuoden vaihteessa. Oppilaille ja opettajille määrättiin muun muassa pakollisia autokoulun teoria- ja ajotunteja, arvioiva ajo sekä kahden tunnin ajo-opetus.

Hämeen Sanomat kertoi huhtikuussa, että uudistuksen jälkeen opetusluvalla suoritettavan ajoluvan hinta nousi Autoliiton mukaan keskimäärin 700 euroa, korkeimmillaan jopa yli 1 300 euroa.

Hämeenlinnalaislähtöinen Oma Ajatus-yritys mainostaa kuitenkin opetuslupalaisten autokoulun kokonaishinnaksi tulevan ainoastaan 450 euroa. Yrittäjä Aleksi Koron mukaan hinta sisältää jopa pimeäajon ja liukasrataopetuksen.

– En tiedä, mistä ne hinnat oikein on repäisty. Kovasti meille on tullut hinnasta kyselyitä ja ihmettelyäkin, että eikö sen pitänyt olla huomattavasti kalliimpaa. Sellaisen hinnan me olemme ajokoulun hinnaksi kuitenkin laskeneet, ja kyllä se meistä on ihan kannattava.

Kustannuksia kertyy monesta asiasta

Oma Ajatus tarjoaa opetusta toistaiseksi Hämeenlinnassa ja Tampereella. Hämeenlinnassa teoriatunnit järjestetään Koron omistaman Hämeenlinnan Autokoulun tiloissa, Tampereella tunteja varten vuokrataan ABC-huoltoaseman kokoustila.

Alle viidellä sadalla ei ajolupalainenkaan korttia saa. Autokoulumaksujen lisäksi on huolehdittava polttoainekustannuksista, kakkospolkimien asentamisesta sekä auton muutoskatsastuksesta.

Maakuntavastaava Hannu Pasanen Hämeenlinnan Ajovarmasta kertoo, että ajolupaoppilaat menestyvät inssiajoissa jonkin verran heikommin kuin autokoulussa oppinsa saaneet.

– Ero on muutaman prosentin luokkaa.

Aleksi Korko uskoo, että opetusluvan uudistamisen taustalla ovat ennen kaikkea liikenneturvallisuussyyt.

Opetuslupaan kaavaillaan muutoksia

Suuret hintaerot selittyvät Koron mukaan paitsi eri kaupunkien välisillä eroilla, myös opetuksen järjestämistavoilla.

– Yleensä autokoulun järjestämä opetus tapahtuu autokoulun autoilla. Me annamme puolestaan opetusta asiakkaan omalla autolla, jolloin voimme laskea pois oman kaluston käyttökustannukset ja samalla tarjota edullisemman vaihtoehdon, Korko kertoo.

Aamulehden haastatteleman liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mielestä opetusluvan ajatus on ennen kaikkea tarjota edullinen vaihtoehto ajokortin hankkimiseksi myös heille, joille autokoulujen käyttäminen ei ole mahdollista.

Eduskunnalle ollaankin tekemässä tulevana syksynä muutosehdotusta, joka koskee erityisesti ajolupaa. Tämä tarkoittanee leikkauksia vaadittuihin lisätunteihin sekä ajo-opetukseen.

Korko kertookin jännittävänsä, mitä syksy oikein tuo tullessaan.

– Jos ajolupaan tulee suunniteltuja muutoksia, voivat ne pahimmillaan kaataa meidän liikeidean. (HäSa)

Päivän lehti

30.5.2020