Kanta-Häme

Opi itse ja opeta eteenpäin

Hämeenlinnan lyseon lukiossa on tämän lukuvuoden ajan kokoontunut pienryhmä, jonka ohjelmassa on ollut muun muassa ajankäytön hallintaa, itsetuntemuksen kehittämistä, vuorovaikutustaitoja, mindfullnessia ja valokuvaamista.

– Olen ainakin sen oppinut, että kokeeseen lukemista kannattaa jaksottaa useammalla päivällä, eikä jättää viimeiseen iltaan, kertoo ekaluokkalainen Aleksi Törmänen.

Hän tosin tunnustaa, että ihan aina ajankäytön suunnittelu ei käytännössä toteudu, mutta parannusta on ainakin aiempaan verrattuna tullut.

Peruskoulusta lukioon siirryttäessä omaksuttavan materiaalin määrä kasvaa, joten opiskelutapoja, joilla aiemmin on pärjätty, onkin mahdollisesti syytäkin kehittää.

Ryhmä on lukiossa poikkeuksellinen paitsi opintosisältönsä, myös kokoonpanonsa vuoksi.

Ryhmä on pieni, vain 11 oppilasta, kun normaalisti lukion ryhmät ovat paljon suurempia. Mukana on myös kolme toisen luokan opiskelijoista koulutettua oppilasmentoria sekä opettajamentorina opinto-ohjaaja Tiina Mäki, erityisopettaja Anna-Leena Mäkinen tai psykologian opettaja Päivi Toroi. Mukana on välillä ollut myös koulun ulkopuolisia, vierailevia ohjaajia.

LukioStartti on osa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa Poluttamo-hanketta. Kansalaisfoorumi on yksi sen osatoteuttajista.

– Ilman hankkeen tukea ei meillä lukiossa olisi ollut mahdollista pitää näin pientä ryhmää tällaisella opettajaresurssilla. Kansalaisfoorumi on kouluttanut aika tiiviisti meitä opettaja- ja oppilaismentoreita verkkokoulutuksena erilaisiin aihealueisiin, joita on sitten otettu esiin ryhmässä, kertoo opementori Tiina Mäki.

Hänen mukaansa myös kurssin sisältö on sellainen, ettei sitä muutoin lukiosta sellaisenaan löydy. Joitakin osa-alueita voi sisältyä esimerkiksi psykologian kursseihin.

– Tämä on ollut aika intensiivinen kokonaisuus ja koska olemme kokeilijoina mukana isossa hankkeessa, meiltäkin on kestänyt tajuta, mitä tämä oikeastaan on, Mäki myöntää.

Hän kertoo saaneensa kurssin vetämisestä uusia työkaluja, joita on mahdollista hyödyntää myöhemmin osana omaa opinto-ohjaajan työtä.

Erilaisia aiheita käsitellään kerran kahdessa viikossa kokoontuvassa ryhmässä toiminnallisten harjoitteiden ja keskustelun avulla.

– Viimeksi meillä oli valokuvausta. Otatimme parillamme itsestämme kuvia itsellemme mieleisessä paikassa. Ryhmässä niitä sitten analysoitiin, ekaluokkalainen Siiri Westerberg havainnollistaa.

Yhtenä opementorina ryhmässä on toiminut Anni Heikkilä.

– Olen opettajien mukana vetänyt pienryhmiä, olen eräänlainen “väli-ihminen”, toista vuotta lukiossa opiskeleva hän luonnehtii.

Nyt keväällä hänen tehtävänään on esimerkiksi haastatella osa ryhmäläisistä, kysellä opiskelukuulumisia ja tehdä loppuyhteenvetoa.

Hän ei osaa sanoa, onko saatu koulutus ja mentorina toiminen parantanut hänen omia opiskelutapojaan, mutta ainakin psykologian opintoihin on tullut lisäeväitä.

Ekaluokkalaisia ei kaduta ryhmään lähteminen, sillä he kokevat siitä olleen hyötyä.

– Meillä on ollut tiivis ilmapiiri. Opettajillakin on ollut aikaa kaikille, Aleksi Törmänen tiivistää.

Vielä ei ole tietoa siitä, jääkö kokeilu ainutkertaiseksi lyseossa. Koulun omin resurssein ja ilman Kansalaisfoorumilta tulevaa mentorien opastusta se tuskin olisi samanlaista kuin tänä talvena.

Saatujen kokemusten perusteella Kansalaisfoorumi koostaa ohjekirjan, jonka pohjalta kurssin voi myöhemmin toteuttaa muuallakin. HäSa

— 

Juttua täydennetty 16.3. klo 14.50.  Poluttamo-hankkeessa on muitakin osatoteuttajia kuin Kansalaisfoorumi.

Tuoreimpia artikkeleita