Kanta-Häme

Oppi tulee näytön kautta

Luokkatila on paikka, jonka etuosassa opettaja seisoo ja yrittää saada tilassa istuville oppilaille oppi kaaliin.

Tila on kuitenkin joustava käsite Parolan lukiossa.

Syksyn aikana koulu aloitti saksan kielen opettamisen etänä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että lehtori Heini Syyrilän työpöydällä on digitekniikkaa kuin lennonjohtotornissa.

– Minun pitää tulla parikymmentä minuuttia ennen tunnin alkua panemaan kaikki valmiiksi, Syyrilä sanoo.

Syyrilällä on tavallaan kaksi yleisöä: toisaalta luokassa oppilaat istuvat ihan normaalisti omien tietokoneidensa kanssa ja seuraavat opetusta. Toisaalta taas luokassa on käynnissä videoneuvotteluyhteys, jonka kautta etäopiskelijat pääsevät osallistumaan oppituntiin.

Ensimmäisenä etäopetus järjestettiin Lammin lukioon, jossa oli kolme opiskelijaa, jotka halusivat suorittaa saksan ensimmäisen kurssin.

Määrä oli liian pieni siihen, että olisi kannattanut järjestää oma ryhmä, mutta etäopiskelun kautta opiskelu tuli mahdolliseksi.

Digiä lisää opetukseen

Etäopiskelun ajatus lähti liikkeelle koulutuskuntayhtymä Tavastian rehtoreiden yhteisestä ideasta.

Kantavana voimana on myös ollut Kanta-Hämeen Digiope-hanke, jonka tavoitteena on ollut kehittää alueen lukioiden sähköisiä oppimisympäristöjä ja -tapoja.

– Kun meidät nyt yhdistettiin Koulutuskuntayhtymä Tavastiaan, niin toin esille, että meiltä voisi opettaa saksaa. Uskalsin tarjota sitä, koska meillä oli osaamista ja tekniset valmiudet, Parolan lukion rehtori Reijo Järvinen kertoo.

”Osaamisella” Järvinen viittaa lehtori Syyrilään, joka on vuosien ajan ollut kiinnostunut tietokoneiden ja digitaalisuuden hyödyntämisestä opetuksessa. Hän on kouluttautunut työnsä ohella, mutta tekniikan valjastus on vaatinut häneltä myös opiskelua omalla ajallaan.

– Olin kymmenen vuotta sitten Tervakosken lukiossa töissä, ja siellä otettiin käyttöön Jyväskylän yliopiston kehittelemä Pedanet-oppimisympäristö. Se jotenkin kolahti, Syyrilä sanoo.

Videoneuvotteluyhteys oli koululla jo olemassa, joten varastosta piti hakea muutama näyttö lisää. Ainoa varsinainen hankinta oli kääntyvä ja kauko-ohjattava verkkokamera, jolla välitetään kuva etäopiskelijalle.

Oppitunnin voi kokea uudestaan

Sen lisäksi, että oppitunnit videoidaan, niin ne myös tallentuvat. Oppilaat voivat siis palata oppituntiin jälkeenpäin ja käydä läpi, mitä tunneilla käsiteltiin.

Kaikilla opiskelijoilla on tunneilla kone käytössä, mikä luo omat lisämahdollisuutensa. Opetukseen Parolassa osallistunut Jesse Sippola piti kurssista ja sen järjestämistavasta.

– Minulle oli uutta, että jo alusta lähdetään koneen kanssa opiskelemaan. Mietin, että mitähän tästä tulee. Lopulta tykkäsin tosi paljon, vaikka alkuun oli ongelmia, kun ei osannut käyttää kaikkia ohjelmistoja, Sippola toteaa.

Vastaavasti Lammilla kurssille osallistunut Joonas Silpola ajattelee, että etäopiskelu toimii, kunhan yhteydet toimivat.

– Ehkä järjestelmä ei vielä toimi täydellisesti, mutta se varmasti kehittyy hyväksi. Välillä kuva tökki ja pysähteli, eivätkä kaikki äänet kuuluneet kunnolla, Silpola toteaa.

Uudestaankin voisi etäopiskella, jos tarvetta olisi.

Saksaa opettava Syyrilä toivoo, että kokeilu saisi jatkoa. Lukion rehtori Järvinen arvioi, että etäopiskelua voisi soveltaa esimerkiksi reaaliaineisiin.

– Aina on sanottu, että kielet eivät ole se juttu. Me nyt kuitenkin teimme sen kielessä, Järvinen tiivistää. (HäSa)