Kanta-Häme

Oppikirjoja ei riitä kaikille – Nummen yhtenäiskoulun viidesluokkalainen valmistautui kokeisiin kännykällä otetuilla kuvilla

Viidesluokkalainen luki kokeisiin kännykällä oppikirjan sivuista otetuista kuvista.

Monen muun koulun tavoin Nummen yhtenäiskoulussa ei riitä oppikirjoja kaikille alakoululaisille. Osa koululaisista on joutunut lukemaan kokeisiin älypuhelimen ruudulta, oppikirjojen sivuista otetuista valokuvista.

Tilanne on herättänyt reipasta keskustelua muun muassa somessa.

Vitosluokkalaisen koululaisen äiti Jaana Alutoin ei ole tyytyväinen oppikirjatilanteeseen alkuunkaan. Esimerkiksi Nummen yhtenäiskoulun 78 viidesluokkalaisella on käytössä 30 ympäristö- ja luonnontiedon kirjaa.

”Toinen lukee tyytyväisenä kokeeseen oppikirjasta, toinen taas joutuu kahlaamaan koealuetta kännykän näytöltä.”
– Oppilaat eivät ole yhdenvertaisia. Toinen lukee tyytyväisenä kokeeseen oppikirjasta, toinen taas joutuu kahlaamaan koealuetta kännykän näytöltä.

– Tyttöni pyysi kirjaa, mutta hän ei saanut sitä koko viikolla, kun koe pidettiin.

Alutoinin mukaan lasta huoletti, miten koe menee – eikä vähiten kännykkäruudun pieneltä printiltä pänttäämisen vuoksi.

– Monista kännykkäkameralla otetuista kuvista puuttuivat osa teksteistä ja kaavioista. Kokeeseen valmistautuminen puutteellisella materiaalilla on lapselle todella stressaavaa.

Lisää aiheesta: ”Lasten koulukirjoista säästäminen on turhaa” – Peruskoulujen menoista vain murto-osa menee oppivälineisiin

Nummen yhtenäiskoulun rehtorin Kati Hirvosen mukaan tilanne ei ole uusi ja sähköisiä oppimateriaaleja on yhä enemmän saatavilla painetun oppimateriaalin lisäksi.

– Meillä on 900 oppilasta, joille on hankittu koulukirjoja määrärahojen puitteissa. Sitä en osaa äkkiseltään sanoa, monellako on henkilökohtaiset koulukirjat.

– On myös oma lukunsa, miten opettajat osaavat käyttää digimateriaalia opetuksessaan – tällä hetkellä se on vaihtelevaa. Tietotaidon karttuessa eri vaihtoehtoja opitaan käyttämään pedagogisesti ja monipuolisesti.

Hän vetoaa myös uuteen opetussuunnitelmaan, joka korostaa oppilaan omatoimisuutta erilaisin opetusmetodein.

Onko alakoululaisella riittävät taidot omatoimisuuteen eli etsiä opetusmateriaalia, jos sitä ei ole koulussa saatavilla?

– Pienillä oppilailla se on tietenkin vähäinen, mutta tiedonkeräämisen taidot kasvavat.

Onko oikein lukea kokeeseen oppikirjasta otetusta valokuvasta?

– Ei tietenkään. Näin ei ole linjattu koskaan. On opettajan vastuulla, kuinka opetus järjestetään. Se voi tapahtua kirjan, kerätyn materiaalin, sähköisen alustan tai yhdessä tekemisen kautta. HäSa

Lue myös: Mielipide: Kirjattomuus ei palvele oppilaita