Kanta-Häme

Oppilaille kokemusta, yritykselle uusia tuulia

Oppilaitosten ja yritysten yhteistyöprojekteista on tullut suosittuja, sillä niiden koetaan hyödyttävän molempia osapuolia.

Opiskelijat saavat käytännön työkokemusta ja mahdollisuuden verkostoitua työelämään. Yritykset taas hakevat uusia ideoita ja ajatuksia. Parhaimmillaan oppilastöistä voi olla yrityksille myös liiketaloudellista hyötyä.

Hämeen ammattikorkeakoulussa (Hamk) työelämälähtöisyys on yksi oppilaitoksen strategisia painopistealueita ja työelämäprojektit sisältyvät opetussuunnitelmiin.

– Kyllä yritysyhteistyö on vuosien mittaan lisääntynyt ja pyrkimys on lisätä sitä entisestään, vertailee Hamkin liiketalouden koulutuspäällikkö Sari Hanka.

Hamkin muotoilun koulutusohjelman yliopettaja Mirja Niemelä kertoo, että yhteistyömahdollisuuksista toteutuvat ne, jotka sopivat opetukseen sekä opetussuunnitelmallisesti että aikataulullisesti.

– Projekteja on varsinkin kolmannen ja neljännen vuosikurssin oppilailla, joilla on jo tietty määrä osaamista, Niemelä kertoo.

Vaatetuksen kolmas vuosikurssi suunnittelee naisten syys- ja talvitakkeja yhteistyössä salolaisen Flare Tradingin ja tamperelaisen Unica Fashionin kanssa. Mikäli lopputulos tyydyttää yrityksiä, voi osa takeista päätyä yritysten ensi talven mallistoihin.

Flare Tradingin kehityspäällikön Anu Aaltosen mukaan useamman vuoden muhinut idea toteutui heidän osaltaan vihdoin tänä syksynä.

– Meitä tämä kiinnostaa jo yhteiskuntavastuullisesti. Meille on tärkeää, että Suomessa koulutetaan alalle jatkossakin osaavia ihmisiä. Tämä tarjoaa meille myös oman brändimme ja ideointimme tuuletusmahdollisuuden. Kuulemme, miten nuoret suunnittelijat näkevät sen, mihin ollaan menossa ja mitä ehkä voisi tehdä toisin, Aaltonen kertoo.

Opiskelijat ovat tutustuneet yritykseen ja sen mallistoon sekä saaneet suunnittelutyölle aidot lähtökohdat, aikataulutuksen ja kankaat.

Suunnitelmista on saatu palautetta muun muassa mentorina toimivalta yrityksen mallimestarilta.

Lehtorit Leena Koivunen ja Tarja Saari kertovat, että kaksi erilaista yhteistyöyritystä antaa mahdollisuuden vertailla toimintatapojen eroja. Toinen yrityksistä tekee työtä ateljeemaisesti, toinen teollisemmin.

– Meillä opetetaan paljon projektien kautta. Työtehtäviä ei tarvitse keksimällä keksiä. Tässä etsitään oikean elämän oikeita vastauksia.

Opettajien mukaan projektityöskentely on antoisaa, mutta toisaalta myös raskasta. Se vaatii molemmilta osapuolilta aikaa ja sitoutumista yhteisiin pelisääntöihin.

Opiskelija Heta Rahkamaa kertoo, että suunnittelulle on annettu yrityksestä aika vapaat kädet kohderyhmä ja käyttöön annetut materiaalit huomioiden.

– Oikean työtehtävän tekeminen tuntuu ammattimaiselta. Yritys on ollut kannustava ja itseäni Flaren tyyppinen yritys ja mallimestarin työt kiinnostavat tulevaisuudessa, Rahkamaa kertoo.

Lasin ja keramiikan kolmannen vuoden opiskelijoilla on meneillään Vihreä lanka -projekti, jossa suunnitellaan kolmea pysyvää taideteosta Hamkin C-rakennuksen remontoitujen tilojen seinille.

Teokset ovat keskenään erilaisia, mutta niissä on myös yhdistäviä elementtejä. Teemana niissä on fotosynteesi eli yhteyttäminen. Materiaaleissa yhdistyvät lasi ja puu.

Oppilaat ovat suunnittelun lisäksi oppineet samalla myös projektityöskentelyä heistä muodostetussa projektiryhmässä.

– Tässä oppii ryhmätyöskentelyä, projektinhallintaa ja myös töiden aikatauluttamista. Aikataulut ovat kireämmät kuin tavallisissa oppilastöissä, projektisihteerinä toiminut opiskelija Iines Kuusisto vertailee.

Töiden pitäisi olla valmiina tammi-helmikuussa.

Projektin aikana on esimerkiksi vertailtu vaihtoehtoisia materiaaleja, laadittu kustannusarvioita ja tehty yhteistyötä alihankkijan kanssa.

– Tuntuu aika tärkeältä, että meillä on oikea asiakas, joka antaa palautetta ja että jää kaikkien nähtäville, tuumii opiskelija Peppi Kotiranta. HäSa