Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnalainen Pekka Puhakka kurvailee rättisitikalla lätkäfinaaliin Ouluun

Citroën on tuunattu ehdaksi Kerho-kaaraksi. 1970-luvun ranskalaiseen tekniikkaan ei auta kuitenkaan liikaa luottaa.
Aapo Kokko teippasi viime viikolla Pekka Puhakan rättisitikkaa Kerho-henkiseksi. Hämeenlinnan katukuvassa auto on jo herättänyt huomiota. Kuva: Toni Rasinkangas
Aapo Kokko teippasi viime viikolla Pekka Puhakan rättisitikkaa Kerho-henkiseksi. Hämeenlinnan katukuvassa auto on jo herättänyt huomiota. Kuva: Toni Rasinkangas

Hämeenlinnalainen Pekka Puhakka on vannoutunut Citroën-mies, joka avasi ajokautensa torstaina täräyttämällä Ouluun oranssilla rättisitikalla. HPK-teippauksin varustetun menopelin keula suuntaa pohjoiseen jälleen maanantaina, kun Kerho kohtaa Kärpät viidettä kertaa.

Mistä idea lähti, Pekka Puhakka?

– Oranssin kevään ilmiöstä. Tosin auton hommasin jo vuonna 2011, eli en sitä jääkiekko-ottelua varten ole hankkinut. Rekisterissä sitikka on ollut toukokuusta 1977 lähtien.

Miksi sitikka?

– Miksi ei?

Oulun-matkaa kertyy kaikkiaan noin 2000 kilometriä. Mitkä ovat potentiaaliset hidasteet?

– Torstain reissulla ei tarvinnut kuin tankata autoa ja miehistöä. Ranskalaisen tekniikan kanssa on oltava kuitenkin varuillaan.

– Öljykello pitää ainakin, sillä se on vaihdettu tänä keväänä. Muutama vuosi sitten matkasimme Itä-Suomeen Koitereen rannalle (tunnetaan myös nimellä Pohjois-Karjalan Phuket, toim. huom.), kun kytkin petti Joensuussa. Se hidasti matkaa neljällä tunnilla, mutta auto saatiin kuntoon.

– Voihan se olla, että teippaukset lähtevät ensimmäisenä autosta irti (nauraa).

Tässä vaiheessa auton teipannut Aapo Kokko puuttuu peliin:

– Olen ollut vastaavan auton kyydissä. Ajoimme hiekkatiellä ja sitikasta katkesi runko. (Puhakan sitikka on kuitenkin takaikkunateippauksen mukaan #sitkeekutilliliha, toim. huom.)

Miten on? Aiotko ottaa 1970-luvun henkeen esimerkiksi liftareita kyytiin, Pekka Puhakka? Autossa näyttää olevan vielä tilaa.

– Kaikki liftarit eivät varmaan edes uskalla nousta tämän auton kyytiin (nauraa).

Miksi niin?

– Tämähän kulkee alamäessä toistasataa ja tasamaalla 90–100 kilometriä tunnissa.

Varsinainen ohjus ikäisekseen?

– Kyllähän tämä kulkee kun polkee. Ylämäet tosin tasoittavat matkaa.

Mitä muuta erikoista sitikassa on, kuin oranssi kevät -teeman teippaukset?

– Vaihdekepin pää on Bulgariasta (nopat).

Cd-soitinkin näyttää olevan. Mitä levyjä lähtee mukaan matkalle?

– Ei mitään. Cd-soitin on vain koristeena. Ajaessa melu on niin kova, että ei ainakaan tien päällä musiikkia pysty kuuntelemaan. Taukopaikoilla kuunnellaan musiikkia tarvittaessa puhelimista.

Odotukset maanantaisesta Oulun lätkäpelistä?

– Torstain HPK:n 0–3 voitto sinetöi sen, että tappiin asti mennään.

Pekka Puhakka ei suostunut valokuviin, sillä hän ei välitä julkisuudesta. Toimittajalle ehdotettiin myös, että haastattelu tehtäisiin auton kanssa. Valitettavasti sitikassa ei ole Riemukuplan ominaisuutta. HäSa