Kanta-Häme

Oriharonjärvi odottaa nyt arvokalaa

– Kohta Oriharonjärvessäkin on ankeriaita. Ne nousevat aina ensimmäisenä. Näin tuumi Vanajavesikeskuksen Viestejä Vanajavedellä -hankkeen projektipäällikkö Mika Soramäki seuratessaan, kuinka vesi alkoi hitaasti virrata juuri avatun kalatien uomaan Kärkölän Oriharonjärvestä.

Kalatie on avattu Vanajaveden latvavesiin kuuluvan järven laskuojaan vanhan säännöstelypadon viereen. Väylä on kaartuva kanava, jonka pohja ja luiskat on verhoiltu luonnonkivillä. Se yhdistyy varsinaiseen laskuojaan padon jälkeen.

Padon luukut pitäisi kunnostaa

Kalatien kynnyksiksi saatiin vanhoja navetan kiviä, joilla varsinainen laskuoja on kivetty padon molemmin puolin.

– Tämä on niin luomua kuin olla voi. Ainoastaan yläosan pohjapato on teräslevyä, kaikki muu on luonnonmateriaalia. Tässä on savimaa ja se on parasta mahdollista uoman kannalta, koska se ei helposti läpäise vettä, sanoo työmaan valvoja Tapio Meisalmi.

Pelkästään ankeriaita varten kalatietä ei rakennettu, vaan Oriharonjärveen odotetaan myös Teuronjoen yläosan sivupuroissa viihtyviä taimenia. Jokeen istutetut kirjolohetkin voivat nousta järveen.

Järven säännöstelypatoa on myös korotettu hiljattain kymmenellä sentillä. Sen vaikutus vedenpinnan korkeuteen on kuitenkin ollut toistaiseksi lähes olematon, sillä patoluukut vuotavat.

– Nyt tämä näyttää hyvältä, kun on juuri satanut. Viime viikolla tilanne oli ihan toinen. Pato pitäisi kiireesti kunnostaa, sanoi Meisalmi Hämeen ely-keskuksen vesistöasiantuntija Kari Rannistolle.

Säännöstelyrajojen nosto kohentaisi rantamaisemaa ja saattaisi myös parantaa veden laatua.

Kaksi muutakin kalatietä tulossa

Kalatie on rakennettu pienviljelijäyhdistyksen omistamalle maakaistaleelle. Uoman yli rakennetaan myöhemmin puinen kävelysilta. Se helpottaa pääsyä läheisille venepaikoille.

Kari Rannisto kertoo, että Teuronjoen ja Puujoen alueella on kunnostettu useita kohteita aiemminkin. Nyt avattu kalatie on ensimmäinen kolmesta, joita reitille suunnitellaan.

– Seuraavaksi tehdään vastaavanlainen kalatie Kärkölän Valkjärvelle.

Myös Vuolteenkosken padolle suunnitellaan kalatietä, mutta se tulee kahta muuta kalliimmaksi erilaisen rakenteen takia. Oriharonjärven kalatien rakentamiskustannukset ovat noin 20 000.

Hankkeessa ovat mukana Hämeen ely-keskus, Vanajavesikeskus, Kärkölän kunta sekä Teuron-Puujoen yläjuoksun järjestely-yhtiö. Kalatien urakoi Mika Starck Lännen Järviperkaus oy:stä, joka on erikoistunut monenlaisiin vesistötöihin.

– Me olemme olleet yhdessä monilla työmailla. Tässä tarvitaan urakoitsija, jolla on silmää vesirakentamiselle. Ei tätä tehdä kuten asfalttitietä, Tapio Meisalmi sanoo. (HäSa)

 

Päivän lehti

18.1.2020