Kanta-Häme

Osa epäilee luomuruoan laatua – suurin suosion jarru silti on mielikuva hinnasta

Luomun myynti kasvaa Suomessa. Suurimmaksi syyksi olla ostamatta luomua on yhä hinta.

Noin puolet suomalaisista, 52 prosenttia, ei osta luomuruokaa lainkaan tai ostaa sitä harvoin. Tieto selviää tuoreesta hävikkiruokaan erikoistuneen Matsmartin Kantar TSN:llä teettämästä kyselystä. Kyselyyn osallistui 500 suomalaista.

14 prosenttia vastanneista ei osta luomua lainkaan, 34 prosenttia harvemmin, 39 prosenttia silloin tällöin ja 13 prosenttia usein. 1 prosentti osannut sanoa.

Suurin syy siihen, miksi suuri osa suomalaisista ei osta luomuruokaa, on hinta.

– Hinta merkittävänä luomuruuan ostamisen esteenä ei yllätä. Kuluttajien hintamielikuva luomusta saattaa olla vähän vanhentunut, sillä luomumyynnin kasvaessa luomun ja tavanomaisen ruuan hintaero on monissa tuoteryhmissä kaventunut, Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa.

Matsmartin toteuttamassa tutkimuksessa kävi ilmi, että hinnan ohella yleinen syy olla ostamatta luomuruokaa on sen koettu laatu verrattuna tavanomaiseen ruokaan. Osa vastaajista ei näe luomuruuan olevan laadukkaampaa.

Luomun myynti on silti varmassa kasvussa. Pro Luomu kertoi lokakuussa, että aikavälillä 1.7.2017–30.6.2018 luomun myynti vähittäiskaupassa lisääntyi 13 prosentilla verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon.

Vähittäiskaupan koko päivittäistavaramyynti kasvoi 3,1 prosentilla samalla aikavälillä.

Luomuelintarvikkeiden myynti suomalaisissa vähittäiskaupoissa on kasvanut koko 2010-luvun. FL