Kanta-Häme

Oskarin Aitta aukeaa tässä kuussa

Lähituotteita ja palveluita välittävä Oskarin Aitta aukeaa verkossa elokuun aikana.

– Kuun puolivälissä on tarkoitus alkaa syöttää verkkokaupan puolelle kauppiaiden profiileita ja tuotteita, Elina Leiponen kertoo.

Sivustolta ihmiset voivat etsiä lähialueiltaan kauppiaita. Tarkoitus on saattaa yhteen asiakkaat ja tuottajat.

Aluksi toimintaan lähtee mukaan kuusi kauppiasta Kanta-Hämeestä ja Pirkanmaalta. Monet ovat ilmaisseet kiinnostuksensa toimintaa kohtaan, mutta he haluavat ensin nähdä, mistä on kyse.

– Mielikuvat verkkokauppakeskuksista ovat ehkä monelle vielä epäselviä, Leiponen sanoo.

Ruokatuska innoitti

Naiset Oskarin Aitan takana ovat Leiponen, Hanna Leiponen-Syyrakki ja Sara Syyrakki. Ajatus verkkokauppakeskukselle lähti ruokatuskasta. Kolmikko koki, että lähiruoan ja -tuotteiden saaminen on vaikeaa.

Elina Leiposen sisko, Hanna Leiponen-Syyrakki oli muuttanut Yhdysvaltoihin ja ihmetteli kaupan hyllyillä notkuvia geenimanipuloituja tuotteita. Vaikka maasta löytyy paljon Oskarin Aitan kaltaisia toimivia verkkokauppamalleja, tavallisesta kaupasta saatava ruoka ihmetytti.

– Se oli varmaan yksi herättelevä voima, Leiponen kertoo.

Siskokset keskustelivat tilanteesta Skype-videopuhelupalvelussa, ja pikkuhiljaa ajatus Oskarin Aitasta alkoi kypsyä. Sara Syyrakki innostui asiasta, ja Aittaa alettiin kehitellä.

Laajentuminen toiveissa

Toiminta-alueina ovat aluksi Kanta-Häme ja Pirkanmaa. Lähitulevaisuuden suunnitelmat ovat kuitenkin jo selvät.

– Olemme kovasti ajatelleet, että laajentaisimme toimintaa heti, Leiponen sanoo.

Oskarin Aitalla on kuljetussopimukset Itellan ja Matkahuollon kanssa, joten kuljetus on maanlaajuista.

– Maantieteellisyys ei ehkä verkkokaupassa ole erityisen olennainen asia.

Käytännössä kaupat tehdään niin, että asiakas tekee tilauksen ja maksaa sen verkkokaupassa. Sen jälkeen hän joko saa tuotteen kuljetettuna tai hakee itse ostoksensa. Oskarin Aitasta maksettu raha siirretään tuottajille.

– Olemme miettineet kuljetuspalveluiden hintaa. Etenkin kylmäketjutuotteissa Itellan termo-kuljetus on melko hintavaa, Leiponen sanoo.

Esimerkiksi lihatuotteet on toimitettava termo-kuljetuksena asiakkaalle, jos tämä ei hae tuotetta paikan päältä. Jos ostaja tilaa kuljetuksen, hän maksaa sen itse.

– Vaihtoehtoja oli kaksi: lihalaatikon hintaan sisällytettäisiin kuljetuskustannukset, tai ne maksettaisiin erikseen. Haluamme olla läpinäkyvä yritys, joten kuljetus maksetaan erikseen, Leiponen kertoo.

Leiposen mukaan yrityksessä lähdetään siitä, että kuljetuskustannukset ovat Itellan ja Matkahuollon määrittelemiä, ja asiakkaalla on oikeus nähdä niiden hinnat.

– Haluamme, että kuluttajakin näkee sen, mistä hinta muodostuu. Valitettavan monet verkkokaupat upottavat kuljetuskustannuksia tuotteen hintaan.

Noutaminen on ekologista

Noutopalvelu olisi Leiposen mielestä yksi hyvä ratkaisu.

– Jos ostaa lähituotteen, on ekologista ja järkevääkin sopia tuottajan kanssa, että ostos käydään hakemassa suoraan paikan päältä. Silloin kuljetuskustannuksia ei tule.

Leiponen suhtautuu toiveikkaasti pian aukeavan Oskarin Aitan suosioon. Ennakkoon Facebookissa tehtyjen markkinointiprojektien perusteella ihmiset ovat kiinnostuneita Aitan toiminnasta.

– Lähdemme liikkeelle suhteellisen rauhallisesti ja olemme aluksi odottavalla kannalla.

Leipä tulee kolmikolle pöytään vielä ainakin tässä vaiheessa muualta. (HäSa)