Kanta-Häme

Osta koko Hämeenlinna!

Idyllistä maalaisromantiikkaa uhkuva, epämääräistä hämäläisyyttä hehkuttava ulkokuva halutaan korvata selkeällä kohdemarkkinoinnilla ja Hämeenlinna-keskeisyydellä.

Seutua halutaan jatkossa markkinoida kokonaisuutena, joka palvelee sekä matkailualaa että koko alueen elinkeinoa.

Tarkoituksena siis on markkinoida seutukuntaa niin, että kaikki hyötyvät, eivät pelkästään matkailualan yrittäjät. Kaupunginhallitus sai äskettäin nähtäväksi Pohjolan Mylly -markkinointikonsulttitoimiston tekemän selvityksen, jonka kaupunginjohtaja Timo Kenakkala oli tilannut.

Selvityksessä suositeltiin kevyttä ja ennen kaikkea halpaa organisaatiota, joka keskittyisi pelkästään seutukunnan markkinointiin.

Rahoituksesta vastaisivat sekä mukaan lähtevät yritykset että kaupunki. Vastaavankaltaisia yhteismarkkinointihankkeita on käynnissä jo Oulun ja Kuopion seuduilla.

– Tämä malli on meille aivan erilainen lähestymistapa markkinointiin. Tavoitteena olisi, että puolet olisi yritysten rahaa ja puolet julkista. Tähän emme kuitenkaan heti pääse, Hämeenlinnan kehitysjohtaja Tarja Majuri kertoo.

Huonoja muistoja

Selvityksessä suositellaan, että markkinointi siirtyisi uuden osakeyhtiön vastuulle. Toistaiseksi selvitystyö tullaan kuitenkin ohjaamaan uuden Linnan Kehitys oy:n alaisuuteen.

Seudun markkinoinnilla on ollut varsin synkkä historia. Hämeen Matkailu oy, joka vuosien ajan hoiti matkailualan markkinointia ja myyntiä, koki lopullisen iskunsa keväällä. Hämeen Matkailu oy:n sukellus on monilla tuoreena muistissa.

Harmia on aiemmin syntynyt siitä, että organisaatiot ovat olleet raskaita ja hallinto on syönyt valtaosan rahasta.

Majuri kuitenkin toivoo, että seutukunnalla ei muisteltaisi menneitä.

– Mennään mieluummin iloisesti eteenpäin. Tämähän on hallinnollisesti niin kevyt, että sitä voisi hoitaa vaikka vain yksi ihminen. Yritysten luottamus on tärkeintä, minkä takia malli olisi yritysvetoinen. Selvityksessäkin sanottiin melko selvästi, että politiikka olisi tästä irrallaan, Majuri sanoo.

Hämeenlinna kärkeen

Uusi markkinointiorganisaatio olisi kevyt, päivänpolitiikasta irrallinen organisaatio, joka käyttäisi valtaosan rahoituksestaan markkinointiin ja edistystyöhön. Seuraa kuitenkin kysymys: miten aluetta myytäisiin?

Selvityksessä asiaa oli kysytty Hämeenlinnassa vaikuttavilta ihmisiltä. Vastaajat kokivat, että tasapuolisen ja kaikenkattavan Häme-brändin aika on ohi. Korvaavaksi strategiaksi halutaan entistä Hämeenlinna-keskeisempää mallia.

– Hämeenlinnavetoisuudessa on se hyöty, että se hyödyttää myös seutukuntia. Jos ajatellaan vaikkapa tapahtumien hankintaa, niin pienillä kunnilla ei ole edes mahdollisuuksia järjestää suuria tapahtumia, Kehittämiskeskus Häme Oy:n toimitusjohtaja Mervi Käki sanoo.

Venäjä yksi vaihtoehto

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Iisakki Kiemungin (sd.) mielestä kaikkialle kohdennetun kalliin markkinoinnin sijaan pitäisi suunnata katse selkeisiin ryhmiin. Venäjälle suunnattu matkailumarkkinointi olisi yksi vaihtoehto.

– Kanta-Hämeen markkinoinnissa alueena on ongelmana se, ettei siinä ole mitään tarttumapintaa. Markkinointi muutenkin segmentöityy, ja samaa kohdistettua ajattelua pitää hyödyntää täällä, Kiemunki sanoo.

Uuden organisaation suunnittelun on määrä päästä vauhtiin syksyllä.

– Hämeenlinna-brändistä pitäisi olla hyötyä yrityksille, jotta he voivat olla osa yhteistä Hämeenlinnan tarinaa, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) toteaa. (HäSa)